• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Zeescheepvaart moet sneller schoon worden

30 oktober 2016|doorredactie|inCO2

zeeschip scheepvaart“Uitstel op uitstel. We zullen de internationale scheepvaart moeten dwingen vanaf 2021 emissierechten te laten kopen als ze van en naar EU-landen varen. De wetsvoorstellen om dit te doen liggen al op tafel. De druk moet worden opgevoerd,” reageert GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout op de stroeve onderhandelingen die de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de Verenigde Naties deze week in London voert en die vandaag tot een einde komen.

"Toen het ambitieuze Parijsakkoord werd afgesproken kwam vrijwel iedereen tot de conclusie dat zonder medewerking van de lucht- en scheepvaart het een onhaalbare kaart gaat worden. Je hoopt dan dat die verantwoordelijkheid gevoeld wordt bij deze sectoren. Vandaag blijkt echter weer dat daar absoluut geen sprake van is," stelt Eickhout.

Het meerjarige werkplan om tot een CO2-doelstelling voor internationale scheepvaart te komen, hopelijk ergens na 2023, zal onveranderd blijven. Eickhout: “Dit is ver onder de maat. Alsof de klimaattop in Parijs nooit heeft plaatsgevonden. De CO2-uitstoot van internationale scheepvaart is vergelijkbaar met de uitstoot van een land als Japan. Erger nog, de uitstoot dreigt tussen de vijftig en tweehonderdvijftig procent te stijgen de komende decennia. Deze sector hoort per direct met concrete maatregelen te komen.”

Momenteel lopen de onderhandelingen over de herziening van het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS). Eickhout heeft, samen met de liberalen en sociaaldemocraten, een voorstel ingediend om internationale scheepvaart onder dit systeem te laten vallen. Zo komt er een maximum aan de hoeveelheid CO2 die schepen kunnen uitstoten. Ook krijgen rederijen een financiële prikkel om te innoveren. Een deel van de opbrengsten uit de verkoop van CO2-rechten keert in het plan van Eickhout terug naar de sector voor investeringen in schone technieken. Eind dit jaar stemt de milieucommissie van het Europees Parlement over het voorstel.

speedcomfort radiatorventilator

Het voorstel kan nu al rekenen op de steun vanuit meerdere politieke fracties in het Europees Parlement. “Ik verwacht dat door de falende IMO-onderhandelingen meer politici in gaan zien dat er wat moet gebeuren. Kijk naar de ICAO-deal van de internationale luchtvaartsector. Het is niet fraai wat daar is afgesproken, maar het is in ieder geval een stapje vooruit. Zonder de druk dat internationale vluchten vanaf volgend jaar onder EU ETS vallen was dat nooit gebeurd,” aldus Eickhout.

Zwaveluitstoot omlaag

Het milieucomité van de Internationale Maritieme Organisatie (MEPC70) heeft inmiddels besloten dat de mondiale 0,50% zwavelnorm voor zeeschepen op 1 januari 2020 in zal gaan, en niet uitgesteld zal worden naar 2025. Dit betekent dat de zwavellimiet per 1 januari 2020 van 3,50% naar 0,50% zal gaan.

In de aanloop naar het besluit heeft CE Delft voor de IMO onderzoek gedaan naar de vraag of er in 2020 voldoende brandstof met de verlaagde zwavel op de markt beschikbaar kan zijn. In de studie Assessment of Fuel Oil Availability concludeerde CE Delft dat de markt in staat is in 2020 voldoende brandstof met een zwavelmaximum van 0,5% te leveren.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • afval stort Retourzendingen online aankopen vaak vernietigd29 januari 2023 - 10:30
  • papegaai in het regenwoud Kennis van de natuur loopt ver achter bij de werkelijkheid29 januari 2023 - 09:48
  • kaarsje van hoop Op 2 maart is de duurzame energie alweer op27 januari 2023 - 14:29
  • kweekvleesboerderij Wanneer komt de kweekvleesboerderij?24 januari 2023 - 12:52
  • suv Waarom te veel elektrische auto’s voor nieuwe milieurampen gaan zorgen24 januari 2023 - 11:25

Inzicht

  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers voor de provinciale staten verkiezingen 202327 januari 2023 - 09:44
  • links rechts politiekPeilingen voor de tweede kamer: coalitie krabbelt wat terug25 januari 2023 - 07:00
  • zelf zonnepanelen plaatsen Salderen afschaffen is en blijft een onzinnig plan24 januari 2023 - 12:56

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

alles voor isolatie

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Dit wil je weten over het plaatsen van een nieuwe cv ketelLidl opent duurzaamste distributiecentrum
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen