De energietransitie staat op een kantelpunt. Jarenlang groeide het aantal elektrische auto’s (EV’s) en zonnepanelen gestaag, gesteund door subsidies en fiscale voordelen. Maar inmiddels verdwijnen die steunmaatregelen in rap tempo. Wat voorheen de verduurzaming aanjoeg, lijkt nu juist op de rem te trappen. Toch schuilt in deze verandering ook een kans: de opkomst van bi-directioneel laden. Elektrische auto’s kunnen zo uitgroeien tot een essentiële schakel in een veerkrachtig en duurzaam energiesysteem.
Minder subsidies, minder stimulans?
Het stopzetten van regelingen zoals de SEPP, de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en de BPM, zet druk op de adoptie van EV’s. Deze financiële prikkels maakten elektrisch rijden bereikbaar voor een bredere groep, maar met hun verdwijnen neemt de drempel toe. Voor consumenten betekent dit dat zij kritischer moeten kijken naar de totale kosten van een EV, zeker als er een lening nodig is voor de aanschaf (kijk hier voor het berekenen van een autofinanciering).
Toch hoeft deze ontwikkeling niet per se tot stilstand te leiden. Want met het wegvallen van subsidies komt er ruimte voor duurzame technologieën die zichzelf wél kunnen terugverdienen, zoals bi-directioneel laden.
De schaduwzijde van het salderen
Een vergelijkbare beweging zien we in de zonne-energiesector. De afbouw van de salderingsregeling maakt het minder aantrekkelijk om overtollige zonnestroom terug te leveren aan het net. In 2024 alleen al bleef naar schatting drie TWh aan duurzame stroom onbenut. Simpelweg omdat het niet efficiënt kon worden opgeslagen of benut. Een gemiste kans die de urgentie onderstreept voor innovatie in opslag en slimme benutting van hernieuwbare energie.
Van laadpaal naar energiehub
Hier komt bi-directioneel laden, ook wel Vehicle-to-Grid (V2G), in beeld. Deze techniek stelt EV’s in staat om niet alleen energie op te nemen, maar ook terug te leveren aan een woning of het net. Overdag laden met zonne-energie, ’s avonds terugleveren wanneer de zon onder is en de vraag piekt: het klinkt eenvoudig, maar het potentieel is enorm. De auto verandert zo in een mobiele batterij die flexibel inzetbaar is binnen het energiesysteem.
Slim investeren in een batterij op wielen
Hoewel EV’s met bi-directionele laadcapaciteit vaak duurder zijn, is die hogere investering te rechtvaardigen, ook als daarvoor (extra) financiering nodig is. De voordelen zijn immers tastbaar:
- Je benut je zelfopgewekte zonne-energie maximaal;
- Je verlaagt je energierekening doordat je minder hoeft af te nemen van het net;
- En je draagt actief bij aan het balanceren van de netbelasting.
In plaats van een kostenpost wordt de auto een volwaardig onderdeel van de thuisbatterij en een bijdrage aan het collectieve energiesysteem.
EV’s als dragers van systeemverandering
De toekomst van elektrisch rijden ligt niet langer in subsidiestromen, maar in slimme koppelingen. Door EV’s in te zetten als energieopslag en ze te integreren in een flexibel, decentraal energiesysteem, ontstaan nieuwe mogelijkheden. De elektrische auto evolueert van vervoermiddel tot energiehub, een cruciale pion in de energietransitie.
Door technologische innovatie, slim beleid en bewust consumentengedrag te combineren, kunnen we de weg vrijmaken voor een robuust en duurzaam energiesysteem waarin elektrische auto’s méér zijn dan stilstaande assets op vier wielen. De sleutel? Zorgen dat we ze laten rijden én laden met beleid.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )