Duurzaamheid is tegenwoordig gelukkig geen uitzondering meer. Steeds meer bedrijven en particulieren investeren in duurzaamheid. Zo zijn bedrijven steeds vaker op zoek naar manieren waarop ze de ecologische voetafdruk van hun onderneming kunnen verkleinen. Een van de manieren waarop ze dit aanpakken, is bijvoorbeeld door het gebruik van duurzame verpakkingen. Dit is een relatief kleine verandering met een waanzinnig grote impact. Duurzame verpakkingen dragen hun steentje bij aan het maatschappelijke verlangen naar een circulaire economie. In dit artikel duiken we dieper in de huidige trends op het gebied van duurzame verpakkingen.
Lichtgewicht verpakkingen
Een nieuwe en tevens belangrijke trend is het gebruik van lichtgewicht verpakkingen. Maar welk verschil maakt dit dan eigenlijk? Wat maakt het uit hoe zwaar een verpakking is als we kijken naar de duurzaamheid?
In de eerste plaats moeten we hierbij uiteraard ook kijken naar het materiaal dat wordt gebruikt. Vroeger werd er veelal plastic gebruikt. Plastic is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook nog eens relatief zwaar en daardoor lastig te verwerken. Als we kijken naar de trend van lichtgewicht verpakkingen, zien we geheel andere materiaalsoorten. Deze strategie helpt dus om duurzamer materiaal te gebruiken, maar ook om overtollig afval in een circulaire economie te elimineren.
Herbruikbare verpakkingen
Een van de grootste trends is het toepassen van herbruikbare verpakkingen. Dit zien we bijvoorbeeld bij boodschappendiensten al veelvuldig terug. Zij gebruiken bijvoorbeeld kratjes of zakjes die telkens opnieuw worden gerecycled, waardoor er geen grote hoeveelheden afval worden gecreëerd. Ook zien we deze trend terug binnen verschillende andere bedrijven. Zo zijn er bijvoorbeeld al boeren waar je eenmalig flessen koopt en deze constant terug laat navullen met melk, vla of yoghurt. In de supermarkten liggen ook steeds vaker shampoos of wasmiddelen die je later kunt navullen. Zo wordt er slechts éénmalig een (plastic) fles gekocht, waarna deze niet direct bij het afval verdwijnt. Het wordt gewoon telkens opnieuw gebruikt. Hierdoor wordt de impact op het milieu dan ook sterk verminderd.
Hoe kies je de juiste duurzame verpakking?
Als ondernemer kan je tegenwoordig niet meer achterblijven in de wens voor een circulaire economie. Door te investeren in de duurzaamheid van je bedrijf, investeer je ook in je imago en de naamsbekendheid van je onderneming. Vooral horecabedrijven hebben hier een duidelijke voorbeeldfunctie in. Bijvoorbeeld in hoe ze voedingswaren verpakken. Het gebruik van plastic wordt door de overheid sterk afgeraden. Als dit wel wordt gedaan, moet er zelfs een bedrag in rekening worden gebracht bij de consument om hen ook aan te moedigen om voor duurzamere opties te kiezen. Máár deze moeten dan wel ook aangeboden worden.
Maar hoe kies je de juiste duurzame verpakking? Het is belangrijk om voor een goed platform te kiezen. Een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in de productie van duurzame verpakkingen. Dan weet je niet alleen dat de verpakkingen aan de eisen voldoen, maar ook dat zij over voldoende kennis en ervaring beschikken om jou van het juiste advies te voorzien. Zo wordt het kiezen van de juiste verpakkingen een heel stuk makkelijker.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )