• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: D66 groeit, verder stilstand vlak voor de verkiezingen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Belasting op veelvliegen reduceert vliegen en levert fors geld op

17 oktober 2024|doorredactie|inklimaatverandering

belasting op veelvliegen

Een “belasting op veelvliegen” kan zowel de klimaatimpact van de luchtvaart aanzienlijk verminderen als ervoor zorgen dat de gewone reiziger grotendeels buiten schot blijft. Dit blijkt uit onderzoek van onder andere het milieuadviesbureau CE Delft en Stay Grounded.

Het idee achter deze belasting is simpel: hoe vaker iemand het vliegtuig neemt, hoe duurder het ticket wordt. De meeste mensen die weinig of niet vliegen zouden hier nauwelijks iets van merken. Maar voor frequente vliegers, die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de uitstoot, zou deze maatregel het vliegen flink duurder maken. Uit de analyse blijkt dat het totale aantal passagiersreizen met wel 26 procent kan dalen, wat een vermindering van de uitstoot met 21 procent tot gevolg heeft.

Oplopend per vlucht

De voorgestelde belasting zou beginnen bij 0 euro voor de eerste retourvlucht in een jaar. Voor de tweede vlucht wordt een belasting van 50 euro ingevoerd, die vervolgens oploopt naar 100, 200 en 400 euro voor volgende vluchten. Langeafstandsvluchten en businessclass zouden bovendien extra belast worden. Dit progressieve systeem zorgt ervoor dat 72 procent van de Europeanen niets extra hoeft te betalen ten opzichte van de huidige situatie, aangezien zij minder vaak vliegen.

Gezinnen met hogere inkomens, boven de 100.000 euro per jaar, hebben vier keer meer kans om onder deze belasting te vallen dan mensen met lagere inkomens. De ngo’s wijzen erop dat de luchtvaartsector momenteel nauwelijks betaalt voor zijn bijdrage aan klimaatverandering, terwijl gezinnen steeds meer inspanningen moeten leveren. De belasting zou niet alleen de uitstoot verminderen, maar ook 64 miljard euro per jaar kunnen opleveren in de EU. Dit geld kan worden geïnvesteerd in groene infrastructuur, zoals treinen en bussen, of in een klimaatschadefonds voor kwetsbare landen.

“Veelvliegers, meestal rijke mensen, dragen nu disproportioneel bij aan de klimaatimpact van de luchtvaart. Door hen extra te belasten, kunnen we de uitstoot verminderen zonder de gewone burger te raken,” zegt Naomi Cambien van Bond Beter Leefmilieu. Ze benadrukt dat landen zoals België jaarlijks miljoenen aan inkomsten mislopen door het gebrek aan een eerlijke belasting voor frequente vliegers.

Deze maatregel, zo zeggen de onderzoekers, zou een belangrijke stap kunnen zijn in het verminderen van de klimaatschade van de luchtvaart, zonder dat het grote gevolgen heeft voor de meerderheid van de bevolking.

Stay Grounded en de New Economics Foundation publiceerden de studie ‘Frequent Flying Levy in Europe‘ op basis van een model van CE Delft en juridisch onderzoek door AdaStone Law.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Nieuwe subsidie voor vergroten afzet van biologische producten17 oktober 2025 - 13:43
  • markt lokale voedselproductie
    Politiek wringt de samenleving uit17 oktober 2025 - 09:35
  • emissies klimaatdoelen
    CO2 in atmosfeer stijgt sneller dan ooit15 oktober 2025 - 17:56
  • links rechts politiek
    Peilingen: D66 groeit, verder stilstand vlak voor de verkiezingen15 oktober 2025 - 08:00
  • nieuwe kerncentrales
    Een stille dood voor kernenergie in Nederland?14 oktober 2025 - 10:48

Inzicht

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10
  • stemwijzer kieswijzer
    StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 202529 september 2025 - 08:00

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Ouderen zijn gezondste eters, stuur pubers naar opa en oma voedselverspilling voorkomen to good to go Tiny house Dutch Design Week Van windmolen naar tiny house met tweedehands interieur
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten