Een “belasting op veelvliegen” kan zowel de klimaatimpact van de luchtvaart aanzienlijk verminderen als ervoor zorgen dat de gewone reiziger grotendeels buiten schot blijft. Dit blijkt uit onderzoek van onder andere het milieuadviesbureau CE Delft en Stay Grounded.
Het idee achter deze belasting is simpel: hoe vaker iemand het vliegtuig neemt, hoe duurder het ticket wordt. De meeste mensen die weinig of niet vliegen zouden hier nauwelijks iets van merken. Maar voor frequente vliegers, die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de uitstoot, zou deze maatregel het vliegen flink duurder maken. Uit de analyse blijkt dat het totale aantal passagiersreizen met wel 26 procent kan dalen, wat een vermindering van de uitstoot met 21 procent tot gevolg heeft.
Oplopend per vlucht
De voorgestelde belasting zou beginnen bij 0 euro voor de eerste retourvlucht in een jaar. Voor de tweede vlucht wordt een belasting van 50 euro ingevoerd, die vervolgens oploopt naar 100, 200 en 400 euro voor volgende vluchten. Langeafstandsvluchten en businessclass zouden bovendien extra belast worden. Dit progressieve systeem zorgt ervoor dat 72 procent van de Europeanen niets extra hoeft te betalen ten opzichte van de huidige situatie, aangezien zij minder vaak vliegen.
Gezinnen met hogere inkomens, boven de 100.000 euro per jaar, hebben vier keer meer kans om onder deze belasting te vallen dan mensen met lagere inkomens. De ngo’s wijzen erop dat de luchtvaartsector momenteel nauwelijks betaalt voor zijn bijdrage aan klimaatverandering, terwijl gezinnen steeds meer inspanningen moeten leveren. De belasting zou niet alleen de uitstoot verminderen, maar ook 64 miljard euro per jaar kunnen opleveren in de EU. Dit geld kan worden geïnvesteerd in groene infrastructuur, zoals treinen en bussen, of in een klimaatschadefonds voor kwetsbare landen.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
“Veelvliegers, meestal rijke mensen, dragen nu disproportioneel bij aan de klimaatimpact van de luchtvaart. Door hen extra te belasten, kunnen we de uitstoot verminderen zonder de gewone burger te raken,” zegt Naomi Cambien van Bond Beter Leefmilieu. Ze benadrukt dat landen zoals België jaarlijks miljoenen aan inkomsten mislopen door het gebrek aan een eerlijke belasting voor frequente vliegers.
Deze maatregel, zo zeggen de onderzoekers, zou een belangrijke stap kunnen zijn in het verminderen van de klimaatschade van de luchtvaart, zonder dat het grote gevolgen heeft voor de meerderheid van de bevolking.
Stay Grounded en de New Economics Foundation publiceerden de studie ‘Frequent Flying Levy in Europe‘ op basis van een model van CE Delft en juridisch onderzoek door AdaStone Law.