Dat het coronavirus de tanden zou zetten in de economie was te verwachten, al duurde het nog even voordat de pijn voelbaar werd. Maar met een daling van 13% voor de AEX de afgelopen week is de eerste economische pijnscheut een feit.
Maar niet alle bijwerkingen zijn negatief.
Minder CO2
Zo laten satellietbeelden van NASA een dramatische daling van de vervuiling boven China zien nadat de uitbraak van coronavirus delen van de industrie en het reizen van het land heeft afgesloten. Dat schrijft The Independent.
Het Amerikaanse ruimteagentschap zei dat de verandering verband hield met de economische vertraging die werd veroorzaakt door inspanningen om het virus te beheersen.
NASA-kaarten laten zien hoe het niveau van CO2 daalde na de massale quarantaine, vergeleken met voorheen. De kaarten van NASA vergelijken vervuilingsniveaus tussen de eerste drie weken van het jaar en 10-25 februari.
Wetenschappers hebben eerder al ontdekt dat de gevolgen van het coronavirus medio februari ten minste een kwart van de uitstoot van schadelijke broeikasgassen in China heeft weggevaagd.
Het sluiten van fabrieken heeft geleid tot scherpe dalingen in de verbranding van fossiele brandstoffen bij ’s werelds grootste producent van broeikasgassen.
Meer afval
Andere bijwerkingen zijn minder gewenst. Zo laat de lockdown van Chinese havens en grenzen als gevolg van het coronavirus zijn sporen na in de internationale transportindustrie. Analisten van Saltrex, een marktplaats voor overtollige of beschadigde prosucten en grondstoffen, verwachten dat de daling van goederenvervoer in en uit China zijn stempel zal drukken op de handel in grondstoffen voor de komende maanden. Tegelijkertijd werpt dit de vraag op wat er gaat gebeuren met de vele duizenden containers die alleen al in havens in China én langs de Chinese grens staan door de lockdown.
Miljoenen tonnen goederen en grondstoffen opgestapeld
Inschattingen variëren over de hoeveelheden goederen en grondstoffen die al wekenlang vast staan in Chinese havens en langs de grenzen. Meer dan een derde van de havens in China heeft aangegeven dat de opslagfaciliteiten voor meer dan 90 procent vol zitten. Dat blijkt uit cijfers van het Shanghai International Shipping Institute. Berichten over het aantal containers langs de grenzen in Zuidoost Azië komen uit op minimaal 1.000 containers. Alleen al aan de Vietnamese grens staan 200 containers met 400 ton fruit al meer dan 10 dagen te wachten.
Voor levensmiddelen is de vertraging in elk geval funest, ze kunnen als verloren worden beschouwd. Maar ook veel andere goederen, die precies op tijd geleverd moeten worden, kunnen onbruikbaar zijn op het moment dat ze weer beschikbaar komen. Na corona komt er waarschijnlijk een enorme afvalberg op ons af.