Het Goed, de grootste keten van warenhuizen van gebruikte goederen met 25 vestigingen door heel Nederland, verwacht met haar kringloopactiviteiten dit jaar méér dan 25 miljoen kilo CO2 te besparen. Tot november stond de teller op 21 miljoen kilo, maar met de feestdagen en twee drukke winkelmaanden in het vooruitzicht zal de teller aanzienlijk hoger oplopen, aldus Willem van Rijn, algemeen directeur van de snel groeiende kringlooporganisatie.
De door Het Goed dit jaar al bereikte CO2-besparing is het equivalent van de CO2-opname van ruim 3 miljoen bomen, die met elkaar een bos zouden vormen ter grootte van 12.000 voetbalvelden. Van Rijn: “Deze cijfers illustreren hoe milieu en klimaat worden belast met CO2 indien consumenten alleen nieuwe producten zouden kopen. Bij Het Goed verkopen wij alleen gebruikte spullen, daardoor zijn er minder nieuwe grondstoffen nodig en wordt er geen nieuwe CO2-uitstoot veroorzaakt. Door artikelen een tweede leven te geven, kan iedereen dus een enorme bijdrage leveren aan een meer duurzame en leefbare wereld.”
Black Friday wordt Green Friday
Na de start in 2018 wil Het Goed ook dit jaar haar groene boodschap kracht bijzetten door het vieren van Green Friday, het duurzame alternatief voor Black Friday.Veel mensen realiseren zich niet hoe groot de impact is van het kopen van nieuwe spullen op het milieu. Voor de gemiddelde Nederlander geldt dat de aankoop van nieuwe spullen significant meer impact heeft op het milieu, dan de consumptie van vlees, vliegen of autorijden. TNO heeft in opdracht van Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland becijferd dat één kilogram hergebruik van spullen één kilogram CO2-besparing oplevert. 1=1 dus. Daarom communiceert Het Goed de krachtige en tevens confronterende groene inhaker op de enorme kortingsacties tijdens Black Friday: Green Friday 1=1.
Green Friday, de groenste vrijdag van het jaar
De kringloopwarenhuizen van Het Goed zullen van donderdag 28 november t/m maandag 2 december extra groen kleuren. Op vrijdag 29 november vinden in alle vestigingen activiteiten plaats, waarmee klanten op ludieke manier bewust worden gemaakt hoe goed ze bezig zijn met hun aankopen. De 1=1 actie zal daarnaast intensief via meerdere kanalen worden gedeeld. Van Rijn: “Wij willen immers alle Nederlanders oproepen om bewust te kopen en hun herbruikbare spullen een tweede leven te geven. Zodat we samen kunnen laten zien dat het anders kan!”