• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

CO2 akkoord luchtvaart rammelt van alle kanten

8 oktober 2016|doorredactie|inCO2, klimaatverandering

vliegtuig luchtvaart co2De internationale luchtvaart gaat de groei van de CO2-uitstoot compenseren. Dit is afgesproken in Montreal, bij de driejaarlijkse bijeenkomst van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie van de VN (ICAO). Hiermee is de luchtvaart de eerste sector die specifieke mondiale afspraken maakt over afname van CO2-uitstoot. Maar wel pas vanaf 2020.

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu): “Het klimaatakkoord in Parijs was historisch maar bevatte geen specifieke afspraken voor de luchtvaart. Maar na Parijs volgt nu dus Montreal: vanaf vandaag kan de luchtvaart niet langer verstoppertje spelen. De wereld heeft de kans gegrepen en een systeem aangenomen waarmee de luchtvaart haar verantwoordelijkheid neemt”.

De internationale luchtvaartsector is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 2,5 procent van de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide. En er zullen de komende jaren heel veel vluchten bij gaan komen, naar verwachting een verdubbeling in omvang de komende twintig jaar. Nu is afgesproken dat compensatie van de extra CO2-uitstoot opgepakt wordt. Bijvoorbeeld doordat vliegtuigmaatschappijen gaan betalen voor CO2-uitstoot door emissie-eenheden te kopen als deze vrijkomen in andere sectoren of te investeren in klimaatprojecten die duurzame energie bevorderen.

D66: Akkoord luchtvaartemissies klopt van geen kant

“We hebben een akkoord en dat is mooi, maar inhoudelijk klopt het van geen kant. Juist die landen waar we een grote groei van de luchtvaartsector verwachten, met bijhorende uitstoot, doen niet of pas veel later mee met de afspraken. Dit akkoord kan leiden tot allerlei dubieuze bomenaanplant-projecten waarvan de opbrengst voor het milieu niet duidelijk is. Het is maar de vraag of we echt schoner gaan vliegen en een structureel schoner en duurzamer transportsysteem krijgen.” Dat zegt D66-Europarlementarier Gerben-Jan Gerbrandy.

GroenLinks: zo komen we er nooit

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout was bij de onderhandelingen aanwezig namens het Europees Parlement: “Dit is een magere deal, maar het is een begin. Het is absoluut cruciaal dat de EU en andere rijke werelddelen verder gaan dan wat vandaag op papier is gezet.”

Eickhout: “Er is een waslijst aan kanttekeningen te zetten bij de overeenkomst. De luchtvaarsector moet veel meer doen dan enkel het compenseren van groei in emissies. De uitstoot moet naar beneden. Zelfs de slappe doelstelling van CO2-neutrale groei is trouwens nog lang niet in zicht.”

Deelname is vrijwillig tot 2027, zoals het er nu voorstaat zullen veel landen de komende tien jaar niet mee doen. Alle landen horen deel te nemen vanaf het begin, en om dat te bereiken moeten ook de rijkere landen veel verder moeten gaan dan dat ze nu hebben afgesproken, stelt Eickhout. Verder is veel meer zekerheid nodig rondom transparantie en de integriteit van het mechanisme. “Met het huidige tempo zullen we er nooit in slagen om een gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • patent watermeloen
    Europees Octrooibureau kent patent toe op watermeloen, tegen de wet in12 juli 2025 - 09:23
  • boeren met de natuur
    Minder fossiel en meer natuur: help de boer naar boerenlandbouw11 juli 2025 - 09:18
  • vlinders op vlinderstruik
    We gaan weer tuinvlinders tellen11 juli 2025 - 09:01
  • smeltende gletsjers
    Wat opwarming met ons en met de planeet doet: Frontiers rapport10 juli 2025 - 09:21
  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Eredoctoraat Open Universiteit voor klimaatexpert Tim van Hattum8 juli 2025 - 10:26

Inzicht

  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Stelling: Zonder elektrificatie komt er geen succesvolle energietransitieConsument wil dat bedrijven helpen bij duurzame keuze
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten