• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Cruises stoten tien keer meer zwavel uit dan alle Europese auto’s samen

6 juni 2019|doorIPS|inmilieu, toerisme

cruiseschip

Luxe cruises stoten wereldwijd vele keren meer zwaveloxiden uit dan alle 260 miljoen Europese auto’s samen. Ook de uitstoot van stikstofoxiden is bijzonder hoog, vooral in toeristische trekpleisters als Barcelona en Venetië, blijkt uit cijfers van de transport- en milieuorganisatie T&E.

Carnival Corporation, het grootste cruisebedrijf ter wereld, stoot meer dan tien keer zoveel zwaveloxiden (SOx) uit als alle 260 miljoen Europese auto’s samen, blijkt uit het rapport.

De tweede grootste cruisevloot, van Royal Caribbean Cruises, stoot nog eens vier keer zoveel uit als de Europese autovloot. De vervuiling met SOx creëert aerosolen van sulfaat, die een gevaar vormen voor de gezondheid en bijdragen aan de verzuring op land en op zee.

Trekpleisters

Spanje, Italië en Griekenland lijden het meeste onder die vervuiling, gevolgd door Frankrijk en Noorwegen. De steden die het meest vervuild worden, zijn vaak Europese havensteden en toeristische trekpleisters als Barcelona, Venetië en Palma de Mallorca. De hoge blootstelling in veel van die landen heeft echter ook te maken met de lakse standaarden rond zwavelhoudende brandstoffen, zegt T&E.

“Luxe cruiseschepen zijn drijvende steden die aangedreven worden door de vuilste brandstof die je je kunt indenken”, zegt Faig Abbasov van T&E. “De steden hebben het juist om vuile dieselauto’s te verbieden, maar ze geven tegelijk vrije doorgang aan cruiseschepen die giftige wolken uitbraken die schadelijk zijn voor zowel de mensen aan boord als de bevolking aan de kust. Dat is onaanvaardbaar.”

Stikstofoxiden

Ook de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) door de schepen eist een zware tol van sommige steden, goed voor zo’n 15 procent van de stikstofoxiden van de Europese autovloot. In Marseille bijvoorbeeld stootten 57 cruiseschepen in 2017 bijna evenveel uit als een kwart van de 340.000 auto’s in de stad.

Ook langs de kusten van Noorwegen, Denemarken, Griekenland, Kroatië en Malta zijn een handvol schepen verantwoordelijk voor meer NOx dan het merendeel van hun binnenlandse autovloot.

Strengere regels

T&E pleit daarom voor een Europese zero-emissie havenstandaard, die later uitgebreid kan worden naar andere types schepen. De bestaande ‘emission control areas’ (ECA’s), die momenteel bestaan in de Noordzee, de Baltische Zee en het Kanaal, zouden uitbreid moeten worden naar de andere Europese zeeën.

“Er zijn genoeg volwassen technologieën om cruiseschepen schoner te maken”, zegt Abbasov. “Elektriciteit vanaf kade kan helpen om de uitstoot in de haven terug te dringen, batterijen zijn een oplossing voor kortere afstanden en waterstof kan zelfs de grootste schepen aandrijven. Maar de cruisesector is blijkbaar niet bereid om die transitie vrijwillig te maken. Dus hebben we de overheden nodig om in te grijpen en een nuluitstoot af te dwingen.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Sojabonen als wapen in een handelsoorlogVeel meer bioketels nodig voor aardgasvrije toekomst
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten