• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Cruises stoten tien keer meer zwavel uit dan alle Europese auto’s samen

6 juni 2019|doorIPS|inmilieu, toerisme

cruiseschip

Luxe cruises stoten wereldwijd vele keren meer zwaveloxiden uit dan alle 260 miljoen Europese auto’s samen. Ook de uitstoot van stikstofoxiden is bijzonder hoog, vooral in toeristische trekpleisters als Barcelona en Venetië, blijkt uit cijfers van de transport- en milieuorganisatie T&E.

Carnival Corporation, het grootste cruisebedrijf ter wereld, stoot meer dan tien keer zoveel zwaveloxiden (SOx) uit als alle 260 miljoen Europese auto’s samen, blijkt uit het rapport.

De tweede grootste cruisevloot, van Royal Caribbean Cruises, stoot nog eens vier keer zoveel uit als de Europese autovloot. De vervuiling met SOx creëert aerosolen van sulfaat, die een gevaar vormen voor de gezondheid en bijdragen aan de verzuring op land en op zee.

Trekpleisters

Spanje, Italië en Griekenland lijden het meeste onder die vervuiling, gevolgd door Frankrijk en Noorwegen. De steden die het meest vervuild worden, zijn vaak Europese havensteden en toeristische trekpleisters als Barcelona, Venetië en Palma de Mallorca. De hoge blootstelling in veel van die landen heeft echter ook te maken met de lakse standaarden rond zwavelhoudende brandstoffen, zegt T&E.

speedcomfort radiatorventilator

“Luxe cruiseschepen zijn drijvende steden die aangedreven worden door de vuilste brandstof die je je kunt indenken”, zegt Faig Abbasov van T&E. “De steden hebben het juist om vuile dieselauto’s te verbieden, maar ze geven tegelijk vrije doorgang aan cruiseschepen die giftige wolken uitbraken die schadelijk zijn voor zowel de mensen aan boord als de bevolking aan de kust. Dat is onaanvaardbaar.”

Stikstofoxiden

Ook de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) door de schepen eist een zware tol van sommige steden, goed voor zo’n 15 procent van de stikstofoxiden van de Europese autovloot. In Marseille bijvoorbeeld stootten 57 cruiseschepen in 2017 bijna evenveel uit als een kwart van de 340.000 auto’s in de stad.

Ook langs de kusten van Noorwegen, Denemarken, Griekenland, Kroatië en Malta zijn een handvol schepen verantwoordelijk voor meer NOx dan het merendeel van hun binnenlandse autovloot.

Strengere regels

T&E pleit daarom voor een Europese zero-emissie havenstandaard, die later uitgebreid kan worden naar andere types schepen. De bestaande ‘emission control areas’ (ECA’s), die momenteel bestaan in de Noordzee, de Baltische Zee en het Kanaal, zouden uitbreid moeten worden naar de andere Europese zeeën.

“Er zijn genoeg volwassen technologieën om cruiseschepen schoner te maken”, zegt Abbasov. “Elektriciteit vanaf kade kan helpen om de uitstoot in de haven terug te dringen, batterijen zijn een oplossing voor kortere afstanden en waterstof kan zelfs de grootste schepen aandrijven. Maar de cruisesector is blijkbaar niet bereid om die transitie vrijwillig te maken. Dus hebben we de overheden nodig om in te grijpen en een nuluitstoot af te dwingen.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • deltaplan circulaire economie statiegeld op spijkerbroekNederland haalt circulaire doelen niet31 januari 2023 - 18:37
  • ai klimaatvoorspelling AI klimaatvoorspelling ziet snellere opwarming voorbij 1,5 graad31 januari 2023 - 14:31
  • rijkste 1 procent Uitstoot van rijken nog hoger dan gedacht, ook in arme landen31 januari 2023 - 13:11
  • extinctionrebellion xr A12 blokkades Extinction Rebellion gaan door: deel 6 op 11 maart30 januari 2023 - 09:41
  • afval stort Retourzendingen online aankopen vaak vernietigd29 januari 2023 - 10:30

Inzicht

  • lange covid Long Covid kan groter probleem worden dan golven van infecties28 januari 2023 - 08:00
  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers voor de provinciale staten verkiezingen 202327 januari 2023 - 09:44
  • links rechts politiekPeilingen voor de tweede kamer: coalitie krabbelt wat terug25 januari 2023 - 07:00

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

alles voor isolatie

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Sojabonen als wapen in een handelsoorlogVeel meer bioketels nodig voor aardgasvrije toekomst
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen