• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • DDWD overzicht
  • Zoek
  • Menu Menu

De hyperloop gaat als een trein, met de snelheid van het geluid

22 januari 2016|doorredactie|inmobiliteit, technologie

hyperloopTeam Delft Hyperloop van de TU Delft presenteerde het ontwerp waarmee het team deelneemt aan de Hyperloop-competitie van Elon Musk in de USA. De Hyperloop is een revolutionair concept, dat bestaat uit een buizensysteem met capsules waarin mensen met bijna de snelheid van het geluid worden vervoerd. In 2015 werd de aftrap gegevens voor de ‘Hyperloop Pod Competition’ voor studententeams en bedrijven over de hele wereld om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren. Het team van de TU Delft is inmiddels door naar de tweede ronde, die eind van de maand in Texas plaatsvindt. Daarna zal Team Delft Hyperloop een prototype van de capsule bouwen.

De Hyperloop is een revolutionair en duurzaam concept dat mensen in staat stelt om te reizen met de snelheid van vliegtuigen, maar met het comfort van een trein en voor een fractie van de energie die wordt gebruikt door de huidige transportmiddelen. De Hyperloop is een high-speed transportsysteem met buizen, waarin capsules met passagiers voortbewegen. De buizen staan onder een lage druk, waardoor de luchtweerstand zo laag is dat er bijna met de snelheid van het geluid kan worden gereisd. De Hyperloop brengt passagiers in no-time naar bestemmingen honderden kilometers verderop. Zo zal het mogelijk zijn om binnen een half uur van Amsterdam naar Parijs of Berlijn te reizen. Tijdens het transport worden geen broeikasgassen uitgestoten. Tim Houter, team captain van Delft Hyperloop: “De transportsector is één van de allergrootste energieverbruikers ter wereld. Innovatie is lange tijd ver te zoeken geweest. Daar moet verandering in komen. De Hyperloop moet na de boot, de auto, de trein en het vliegtuig de vijfde vorm van transport worden."

De Hyperloop-competitie

In de jaren ‘70 werd het concept van de Hyperloop voor het eerst beschreven, maar in 2013 verwierf het concept wereldwijde aandacht toen Elon Musk (oprichter van SpaceX en medeoprichter van Paypal en Tesla) er een white paper over publiceerde. In 2015 werd de ‘Hyperloop Pod Competition’ gestart om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren. Het idee is simpel: studententeams en bedrijven over de hele wereld ontwerpen, bouwen en testen hun eigen Hyperloop-capsule. Het team van de TU Delft wil de competitie winnen met een veilige, snelle en betrouwbare capsule.

Het Delftse ontwerp

De uitwerking van het Hyperloop-concept is volgens Elon Musk een capsule met aan de voorkant een grote compressor om de lucht uit de buis op te zuigen waardoor de luchtweerstand nog lager wordt. Deze lucht wordt onder de capsule uitgeblazen zodat de capsule op een luchtkussen zweeft. Hierdoor is er geen mechanisch contact, wat slijtage en onderhoud aan de buis en de capsules minimaliseert. De capsule wordt op het station geaccelereerd, waarna deze naar het volgende station zweeft en daar weer wordt afgeremd. Dit is mogelijk omdat de luchtdruk in de buis zo laag is, dat er bijna geen luchtweerstand ontstaat. Bij het afremmen wordt weer energie teruggewonnen, wat het Hyperloop-transport zeer energie-efficiënt maakt. Om de lucht echter hard genoeg onder de capsule uit te blazen om het zweven mogelijk te maken, is een compressor nodig. Die heeft de nodige nadelen want het energieverbruik is hoog en er zijn goedkopere systemen voor de aanleg van een Hyperloop-traject mogelijk. Delft Hyperloop heeft daarom gekozen voor een ontwerp van een capsule met een aerodynamische vorm en een elektrodynamische ophanging. Om de capsule in de tunnel te laten zweven heeft het Delftse team gekozen voor permanente magneten. Als deze magneten, die onder de capsule zijn geplaatst, boven een geleidende plaat van bijvoorbeeld aluminium bewegen, gaat de capsule vanzelf zweven. Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject. Ook in het Delftse ontwerp is geen mechanisch contact, wat betekent dat wanneer de Hyperloop-trajecten eenmaal zijn aangelegd, er nauwelijks tot geen onderhoud nodig is.

Tweede ronde in Texas

Team Delft Hyperloop zal op 29 en 30 januari 2016 als een van de meer dan honderd teams naar het Design Weekend van SpaceX in Texas afreizen om het design te presenteren. Daarna begint het team direct aan de bouw van de Hyperloop-capsule in Delft om deze mee te nemen naar de finale van de wedstrijd. Deze finale vindt plaats in de zomer van 2016 in Hawthorne, Californië. Daar wordt naast het hoofdkantoor van SpaceX een testbuis van 1,6 kilometer aangelegd waarin de Hyperloop-capsules zullen racen. De capsules worden daar door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal  hoogleraren beoordeeld op het ontwerp en de prestaties.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je actuele ontwikkelingen en inzichten rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid die je niet overal al leest. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • flitsdroogtes in Europa Onvoorspelbare flitsdroogtes nemen ook in Europa snel toe30 mei 2023 - 18:10
  • opwarming boven 2 graden Schone lucht is slecht voor het klimaat29 mei 2023 - 10:12
  • ddwd 19 Duurzaam De Week Door 21: Over Musk, de middeleeuwen en agressief glimlachen28 mei 2023 - 10:42
  • plastic afval Recycling maakt plastic nog giftiger24 mei 2023 - 18:15
  • methaanUitstoot superbroeikasgas methaan is amper gereguleerd23 mei 2023 - 17:53

Inzicht

  • duurzaam voedingspatroon De 3 belangrijkste stappen voor een duurzaam voedingspatroon23 mei 2023 - 09:05
  • links rechts politiekPeilingen voor de Tweede Kamer: wordt Pieter Omtzigt de volgende premier?23 mei 2023 - 07:00
  • kantoorEen duurzame economie en duurzaam ondernemen begint bij bestuurders16 mei 2023 - 18:17

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De watercrisis wordt snel realiteitAls werken niet meer werkt
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen