• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Deelauto van de zaak effectiever gebruiken, zonder bijtelling

22 januari 2019|doorredactie|indeeleconomie, mobiliteit

deelauto zonder bijtelling

Wanneer je een auto van de zaak rijdt en deze meer dan 500 km per jaar privé gebruikt betaal je bijtelling. Autodeelplatform WeGo meent een constructie te hebben ontwikkeld waarbij deze bijtelling te voorkomen is. Daarbij wordt tevens gemikt op het delen van auto’s en daarmee reductie van kosten voor de werkgever. Te mooi om waar te zijn? Of toch niet? We leggen hier uit hoe het wet werkt.

Steeds meer bedrijven bieden hun medewerkers een mobiliteitsbudget aan in plaats van een leaseauto. Onderdeel van zo’n budget is dat er bij het bedrijf auto’s staan die geschikt gemaakt zijn voor deelgebruik.

De deelauto’s kunnen via een app op de mobiele telefoon worden gereserveerd en geopend. Het aantal kilometers wordt automatisch geregistreerd en verrekend. Zo kunnen auto’s voor bedrijfsmatige ritten worden gebruikt door verschillende medewerkers.

Werkgevers willen echter graag dat medewerkers de auto’s ook kunnen gebruiken in de avonduren en in het weekend, buiten kantoortijden dus. Bestaande auto’s worden zo efficiënter gebruikt. Medewerkers hebben zo in elk geval geen tweede eigen auto meer nodig. Bij gebruik van de auto buiten kantoortijd komt normaliter de fiscale bijtelling om de hoek kijken.

De oplossing zonder bijtelling: privéhuur deelauto buiten kantoortijd

De uitvoeringsafspraak Privégebruik Deelauto Artikel 13bis van de Wet op de Loonbelasting geeft aan dat de werkgever de auto niet ‘ter beschikking stelt’ aan werknemer, als de werknemer netto een marktconform huurtarief betaalt aan werkgever. Is dat niet het geval dan wordt de auto wél ter beschikking gesteld en moet bijtelling worden verrekend (of aantoonbaar minder dan 500 km per jaar worden gereden door werknemer).

Een marktconform tarief is dan een huurtarief dat bijvoorbeeld een verhuurder als Hertz of Sixt zou rekenen. Dat tarief is zo hoog dat het voor de werknemer voordeliger is om de bijtelling voor een vaste leaseauto te accepteren of een eigen auto aan te houden. Deze regelgeving helpt dus niet om de mobiliteit te veranderen, het aantal auto’s te reduceren, de files te verminderen of parkeerdruk te verlagen.

Het bedrijf WeGo B.V. biedt een oplossing om medewerkers van bedrijven en organisaties toch voordelig een auto te laten huren voor privégebruik buiten kantooruren, zonder dat er een fiscale bijtelling is.

Voordeel voor werkgever, verhuurder en particulier

In plaats van leaseauto’s huurt de werkgever auto’s bij een verhuurbedrijf. Dat kan lange termijn huur zijn of korte termijn, net wat past bij de mobiliteitsbehoefte. De werknemer gebruikt de huurauto’s van het bedrijf voor zakelijke ritten. Hiernaast kan de werknemer als particulier ook een auto huren voor privégebruik buiten kantoortijden. De werknemer huurt bij hetzelfde verhuurbedrijf en krijgt daar korting. De werknemer huurt dus niet bij de werkgever. De werknemer kan willekeurig een auto huren die bij de verhuurder beschikbaar is.

Echter, de verhuurder kan voor de particulier een veel aantrekkelijker tarief aanbieden omdat de pool aan auto’s tijdens kantoortijden al verhuurd worden aan de werkgever. Voor de verhuurder is de verhuur ineens veel beter voorspelbaar, de bedrijfsklant en de particuliere klant zijn bekend en hebben beiden een account, dus de risico’s zijn lager en de bezetting veel hoger. Zo kan het tarief aantrekkelijker gemaakt worden dan in standaard autoverhuur. Een afgedwongen zogenaamd marktconform huurtarief is hier niet van toepassing, want de verhuur laat in dit model een heel ander gebruik zien, waardoor andere tarieven mogelijk zijn.

Is dit dan wel fiscusproof?

Een eerste fiscale review laat zien dat het voorkómen van bijtelling op deze manier zou moeten kunnen, zolang de werkgever geen invloed heeft op het kunnen huren van de auto voor privégebruik. Het moet óók zo zijn dat personen die geen werknemer (meer) zijn, in principe ook van het aantrekkelijke huurtarief voor privégebruik kunnen genieten.

Voor de verhuurder is dit commercieel gezien zeer interessant. De werkgever betaalt ongeveer hetzelfde als het geval zou zijn bij leaseauto’s, er zijn echter minder auto’s nodig door deelgebruik, dus het is ook een voordelige oplossing voor mobiliteit. De particulier heeft geen fiscale bijtelling en heeft geen privéauto meer nodig of in elk geval geen tweede auto. Dat scheelt kosten, terwijl er toch eenvoudig en voordelig een auto kan worden gehuurd en gebruikt.

Versnelde transitie van bezit naar gebruik

Bedrijven maken het op deze manier mogelijk dat de transitie van autobezit naar autogebruik wordt versneld, het aantal auto’s in Nederland wordt verminderd en daarmee ook parkeerdruk en files worden verminderd. Daarbij komt dat de auto’s die er zijn efficiënter worden gebruikt.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Miljardairs worden $ 2,5 miljard per dag rijkerWe gaan weer tuinvogels tellen met de Nationale Tuinvogeltelling
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten