• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar

6 juni 2025|doorredactie|induurzaamheid

duurzaam kopen

Nederlandse consumenten houden bij het doen van de dagelijkse boodschappen rekening met de duurzaamheid van producten. Drie op de tien Nederlanders (29%) kopen vaak tot altijd bewust duurzame(re) voedingsmiddelen in de supermarkt, nog eens 55% doet dit af en toe. Vrouwen en hoger opgeleiden kiezen het vaakst bewust voor duurzame(re) voedingsmiddelen. Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte naar duurzame keuzes in de supermarkt. Maar wat blijkt: de uitkomsten wijken nauwelijks af van eigen onderzoek van stichting iNSnet, de uitgever van Duurzaamnieuws.nl, uit 2006.

Het recente onderzoek gaat slechts over aankopen van duurzame producten in de supermarkt. De Duurzaamheidmonitor uit 2006 ging over duurzaamheid in het algemeen. Toch zijn de uitkomsten soortgelijk. Zo is het aandeel consumenten dat (vrijwel) altijd duurzaam koopt slechts gestegen van 25 naar 29%, terwijl het aanbod aan duurzame producten in die periode verveelvoudigd is. De bereidheid om meer te betalen voor duurzame producten is juist afgenomen, van 59% naar 26% en het deel van de consumenten dat zelden of nooit duurzaam koopt is toegenomen.

In 2006 gaf 20% van de ondervraagden aan zelden of nooit duurzame producten te kopen. In 2025 is dat 26%.

Ruim vier op de tien Nederlanders (43%) denken dat het wel of niet kopen van duurzame voedingsmiddelen in de praktijk weinig verschil maakt voor het milieu; een bescheiden meerderheid (57%) gelooft wel in dit verschil. Het zijn vooral jongeren (67% jonger dan 30 jaar vs. 55% 30-plussers) en hoogopgeleiden (67% vs. 52% midden- en laagopgeleiden) die vaker in een positief effect voor het milieu geloven.

Definitie van duurzaamheid verschilt per consument

Bijna de helft van de Nederlanders (46%) zegt dat duurzaamheid belangrijk voor hen is. Maar wat Nederlanders onder duurzame(re) voedingsmiddelen verstaan, daarover lopen de meningen uiteen. Meer dan de helft van de Nederlanders denkt bij duurzame(re) voedingsmiddelen aan biologisch geproduceerde producten (54%). Ook seizoensgebonden (48%) en/of duurzaam verpakte producten (46%) worden door velen als duurzame(re) keuze beschouwd.

Meer dan de helft (57%) hecht er waarde aan dat duurzame voedingsmiddelen afkomstig zijn van lokale producenten.

Vertrouwen in keurmerken laag

Slechts een derde van de Nederlanders (34%) zegt vertrouwen te hebben in keurmerken en certificeringen die betrekking hebben op duurzaamheid. Het vertrouwen is het hoogst onder jongeren onder de 30 jaar (46%) en het laagst bij vijftigplussers (28%).

Een ruime meerderheid van de Nederlanders (85%) twijfelt weleens of duurzame uitspraken op verpakkingen echt waar zijn. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) geeft aan dat ze behoefte hebben aan informatie over de herkomst van ingrediënten om duurzame keuzes in de supermarkt te vergemakkelijken. Nog eens ruim een derde (35%) zou meer inzicht willen in de milieu-impact van duurzame voedingsmiddelen. Drie op de tien Nederlanders (30%) hebben behoefte aan prijsvergelijkingen met niet-duurzame producten.

“Een toekomstige overstap op QR-codes op verpakkingen biedt een unieke kans om consumenten beter te informeren over duurzaamheid en herkomst. Deze vernieuwing kan de transparantie verhogen en de betrokkenheid van consumenten bij een duurzame voedselketen versterken,” stelt Randy Jagt, Future of Food-lead bij Deloitte.

Milieu en gezondheid drijven duurzame keuzes

De voornaamste redenen om (weleens) duurzame(re) keuzes te maken in de supermarkt, zijn milieu- en/of gezondheidsoverwegingen. Ook de overtuigingen dat er sprake is van minder kunstmatige toevoegingen (37%) en/of een betere kwaliteit (36%) beïnvloeden de keuze voor een duurzaam product in de supermarkt.

Meer dan de helft van de consumenten (53%) geeft aan dat kortingen of aanbiedingen hen het meest motiveren om duurzame voedingsmiddelen in de supermarkt aan te schaffen. Aan de andere kant is prijs ook voor driekwart (74%) een belangrijke reden om niet-duurzame voedingsmiddelen te kiezen in de supermarkt. Ruim acht op de tien Nederlanders (84%) twijfelt weleens of een hogere prijs voor duurzame voedingsmiddelen wel nodig is.

Twijfels en gewoonten sturen niet-duurzame keuzes

Een derde van de Nederlanders (32%) geeft aan soms uit gewoonte voor niet-duurzame voedingsmiddelen in de supermarkt te kiezen. Daarnaast twijfelt een kwart (26%) weleens of een duurzamer product daadwerkelijk duurzamer is. Hoogopgeleiden trekken dit vaker in twijfel dan midden- en laagopgeleiden (31% vs. 24%).

Ruim een op de vijf Nederlanders (22%) geeft aan (weleens) te kiezen voor niet-duurzame voedingsmiddelen in de supermarkt, omdat er volgens hen geen goed duurzaam alternatief beschikbaar is.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00
  • klimaatschade door het leger
    Militaire groei is een nieuwe aanslag op het klimaat30 mei 2025 - 10:18
  • pfas eten sla
    PFAS op je bord, het zit opzettelijk in je eten30 mei 2025 - 09:54

Inzicht

  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38
  • toekomst samen manen
    Een goede toekomst maken we samen25 mei 2025 - 07:00
  • biologische landbouw
    Vertraging en intimidatie houden landbouw in Nederland op slot23 mei 2025 - 12:29

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025stemwijzer kieswijzer tipping points kantelpunten klimaat Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal̶...
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten