Er is veel aandacht voor duurzaam werken. Maar er is maar weinig aandacht voor duurzame klanten. Klanten waarmee je langdurig samenwerkt. Een klantenbestand die bestaat uit klanten waarmee je met plezier samenwerkt en die niet zomaar weglopen.
Wanneer je een bedrijf start, ben je natuurlijk op zoek naar nieuwe klanten. Klanten waarmee jij jouw business laat groeien en waarmee je toont wat je waard bent. Daarmee moet je op zoek gaan een duurzaam klantenbestand.
De vaste klant is veel waard
De vaste klant is veel waard. Het zijn klanten die graag reclame voor jou maken en leads kunnen leveren. Bovendien garanderen vaste klanten jou tot een vast inkomen. Je omzet moet natuurlijk niet afhangen van één of twee vaste klanten. Simpelweg omdat je dan in de financiële problemen kunt komen wanneer ze weglopen via de achterdeur. Of stel je voor dat de opdracht afgelopen is, maar je hebt nog geen nieuwe opdracht gevonden. Maar de truc is misschien of dit juist wel te voorkomen.
Elke zzp’er, elke ondernemer en elke freelancer weet dat vaste klanten zijn veel waard. Ze geven je zekerheid en daarnaast ook nog eens veel plezier. Want je zoekt niet zomaar een klant uit. Je zoekt selectief naar jouw klanten.
De perfecte klant is een duurzame klant
Wanneer je op zoek gaat naar nieuwe klanten moet je kijken of de klant ook geschikt is voor jou. Een klant moet passen bij jou en je moet er goed mee kunnen samenwerken. Past de nieuwe klant niet in jouw doelgroep en ook niet bij jouw werkwijze? Dan kun je beter voor een andere klant zijn. Want een duurzame klant is een klant die past bij jouw bedrijf/onderneming.
Wees dus zeker niet bang om soms een opdracht aan je voorbij te laten gaan. Klanten die niet bij jou passen, gaan waarschijnlijk op de lange termijn ook weer weg. Klanten die daadwerkelijk bij jouw onderneming passen blijven. Wijs dus zeker af en toe iets af wanneer het niet voldoet aan jouw eisen.
Er is geen formule hoeveel vaste klanten en hoeveel leads je moet hebben voor goede zaken. Je wilt niet te veel opdrachten hebben en niet te weinig. Je moet balans zoeken. Veel freelancers vinden het vinden van dit balans lastig. Ze nemen vaak te snel een opdracht aan en wegen niet altijd elke klant af.
Freelance opdrachten liggen niet voor het oprapen denken sommige zzp’ers. Maar met een goed klantenbestand kun je er makkelijker tegen aan. Ook hierin is een duurzaam klantenbestand veel waard. Duurzame klanten zijn veel waard en komen ook weer terug. Bovendien leveren zij nieuwe waardevolle leads.
Dit geldt niet alleen voor freelancers. Ook grote ondernemingen hebben baat bij een duurzaam klantenbestand. Het is onderdeel van jouw marketing en simpelweg jouw omzet. Werk dus zeker aan een duurzaam klantenbestand. Of je nu een groot bedrijf runt, een bedrijf hebt met 5 medewerkers of gewoon werkt als freelancer. Voor elke onderneming is dit veel waard.