Tientallen berijders van een elektrische auto doen een jaar lang mee aan het onderzoeksproject Flexpower. Hun elektrische auto’s worden na het inpluggen niet meteen op vol vermogen geladen totdat de accu vol is. In plaats daarvan laden ze flexibel op. Dat betekent sneller opladen buiten de piekuren op het elektriciteitsnet en langzamer binnen de piekuren. Zo worden de mogelijkheden onderzocht om elektrische auto’s vooral te laden op de momenten dat er weinig vraag naar stroom is en veel aanbod van duurzame stroom uit zon en wind.
Om ervaring op te doen met flexibel laden en Smart Charging, is een proef gestart waarbij deelnemers met daarvoor geschikte volledig elektrische auto’s* op hoger vermogen kunnen laden buiten de piekuren (buiten 17.00-19.00 uur). Door een technische aanpassing van de laadpaal wordt de auto zo’n 25 procent sneller geladen dan normaal. In de piekuren wordt tijdelijk met minder vermogen geladen, tot 50 procent langzamer. Technisch betekent dit dat in de piek het laadvermogen gaat van 16 Ampère naar 8 Ampère en buiten de piek van 16 Ampère naar 20 Ampère.
Ook berijders van een plug-in-hybride auto, die niet kunnen profiteren van sneller laden, doen mee met het onderzoek. Zij kunnen, in ruil voor het laden buiten de piekuren, kiezen uit 70 euro cash back, een deelname in zonnedelen (zonnepanelen) of lokaal opgewekte duurzame stroom.
Laden op het beste moment
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Met dit voordeel simuleert het onderzoek het prijsvoordeel dat in de toekomst kan ontstaan met flexibele energietarieven. Als elektrische auto’s vooral gaan laden op de momenten dat het grootste duurzame stroomaanbod (uit zon en wind) beschikbaar is en er tevens weinig vraag is, wordt laden goedkoper. Op die momenten zullen de stroomprijzen het laagst zijn. Omdat elektrische auto’s veel stroom vragen en omdat auto’s een groot deel van de dag stil staan (96 procent) bieden ze enorme potentie om flexibel stroom te vragen. Op deze wijze worden pieken in het aanbod van stroom uit zon en wind opgevangen en wordt voorkomen dat er te grote drukte op het stroomnet ontstaat op de momenten dat er toch al veel vraag naar stroom is.
Charge me now
Deelnemers hebben de mogelijkheid tijdelijk weer de gebruikelijke wijze van laden aan te zetten via de ‘Charge me now’ optie. Met behulp van een App of tweede laadpas kunnen ze tijdelijk weer gewoon laden. Gedurende het onderzoek wordt drie keer een enquête afgenomen bij de deelnemers.
Het onderzoeksproject FlexPower is een initiatief van ElaadNL, Liander, TU Eindhoven, The New Motion, GreenFlux en EVnetNL.