Elektrische bussen die hun dienstregeling rijden terwijl zij draadloos worden geladen via een speciaal wegdek; het gebeurt al in Zuid Korea. Wetenschappers hebben de bekende inductie-technologie doorontwikkeld en ’s werelds eerste wegenlaadnetwerk voor elektrische voertuigen in gebruik genomen.
In Gumi stad is een 24 kilometer lang wegenlaadnetwerk opgebouwd. Speciaal aangepaste wegen met elektrische kabels net onder het oppervlak ‘laden’ door middel van magnetisme de zogenaamde Online Electric Vehicles (OL-EV). De technologie achter het project is ontwikkeld door de KAIST Graduate School for Green Transportation met als doel elektrische auto’s te laten rijden zonder groot accupakket.
De OL-EV’s zijn uitgerust met relatief kleine accu’s – ongeveer een derde van de grootte van een gemiddelde EV – omdat ze kunnen rekenen op een constante krachtbron die 17 centimeter onder hen ligt. Aangezien slechts 15 procent van het wegdek vervangen hoeft te worden om de stroomkabels aan te brengen is de technologie van KAIST minder intensief en kostbaar dan verwacht. Momenteel heeft Gumi stad twee OL-EVs in bedrijf, maar er zijn plannen om 10 aan toe te voegen binnen de komende twee jaar.