• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: GroenLinks-PvdA op weg naar de grootste?
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Europarlement scherpt klimaatwetgeving flink aan

18 april 2023|doorredactie|inklimaatverandering

europees parlement

Het Europees Parlement stemt over een reeks belangrijke klimaatwetten: het EU-emissiehandelssysteem (ETS), een CO2-grensheffing en het sociaal klimaatfonds. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: “Concurrentie uit de Verenigde Staten en China, inflatie en de oorlog in Oekraïne, zorgden ervoor dat de onderhandelingen hierover moeizaam verliepen. Hierdoor krijgt de industrie de komende jaren nog te veel ongerichte subsidie, maar de klimaatdoelen voor 2030 staan overeind en we scherpen ze zelfs aan. Eén ding is duidelijk: de industrie zal echt moeten aanpoten om deze klimaatdoelen te halen.”

Het emissiehandelssysteem krijgt een flinke update. Onder het Europees emissiehandelssysteem moeten industriële bedrijven rechten kopen om CO2 uit te stoten. Deze rechten zijn verhandelbaar waarmee de markt de prijs bepaalt voor het uitstoten van CO2. Het aantal rechten neemt elk jaar af, om zo verduurzaming af te dwingen. Eickhout benadrukt het belangrijkste succes voor de Groenen op dit dossier: “Vanaf 2040 krijgt de grote industrie geen nieuwe uitstootrechten meer. Dit is een gigantische stap, die de industrie twee in plaats van drie decennia geeft om klimaatneutraal te worden. De industrie heeft de afgelopen jaren heel weinig gedaan, maar met deze aanscherping moeten ze echt aan de bak.”

Een heikel punt tijdens de onderhandelingen waren de gratis CO2-uitstootrechten die een deel van de industrie nu krijgt. Eickhout: “Gratis rechten zijn een ongerichte fossiele subsidie waar we al lang van af willen. In de sectoren met een CO2-heffing aan de EU-grens gaat dat, hoewel nog erg langzaam, nu eindelijk gebeuren. Het argument dat een CO2-prijs voor oneerlijke concurrentie zorgt is nu echt van tafel.”

Luchtvaart

Ook de luchtvaart valt onder ETS, in deze sector worden meer dan 80% van alle uitstootrechten gratis uitgedeeld, maar hier worden de gratis rechten wel snel uitgefaseerd. Voor vluchten binnen de EU moet vanaf 2026 de volledige CO2-prijs betaald worden. Eickhout was op dit dossier onderhandelaar namens de Groenen: “Zo geven we een belangrijke duw in de rug van de verduurzaming van de Europese luchtvaart, die eindelijk gaat betalen voor de uitstoot. Voorlopig blijven intercontinentale vluchten nog buiten schot, maar ook daar hebben we regels voor ingebouwd als het VN-proces dat nu loopt onvoldoende levert. Ondanks het grote verzet is het wel duidelijk: ook de luchtvaart moet verduurzamen.”

Scheepvaart

Nieuw is de geleidelijke opname van Europese en internationale scheepvaart in de ETS-wetgeving. Eickhout: “Dit is een heel belangrijke stap. Niet alleen gaan de grote zeeschepen die varen tussen Europese havens betalen voor hun uitstoot, ook de helft van de reis van een niet-EU haven naar een EU-haven – en andersom – wordt opgenomen in de emissiehandel. Het geld dat dit oplevert kan vervolgens weer worden ingezet om de immens vervuilende scheepvaart te verduurzamen.”

Ook nieuw is het sociaal klimaatfonds, dat gevuld zal worden met de opbrengst van een heffing op uitstoot van gebouwen en vervoer. Het fonds kan deels worden gebruikt voor inkomenssteun van de meest kwetsbare groepen en investeringen in verduurzaming. Eickhout: “Een gebrek aan zekerheid voor de lagere inkomens blijft de achilleshiel van de Green deal. Het sociaal klimaatfonds is te klein om de ingrijpende veranderingen voor iedereen draaglijk te maken. Er rust een zware verantwoordelijkheid op de nationale regeringen om mensen met alle middelen die daarvoor nodig zijn te beschermen tegen transport- of energiearmoede. Met het prijsplafond hebben we gezien dat dit mogelijk is als de politiek verantwoordelijkheid neemt.”

Na het Europarlement moeten ook de EU-landen nog instemmen, dat gebeurt naar verwachting op zeer korte termijn.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • mega cruiseschepen
    Gruwelijk groot: de mega cruiseschepen komen er aan13 september 2025 - 10:12
  • hittegolf
    Studie linkt hittegolven direct aan vervuilende bedrijven12 september 2025 - 10:34
  • pfas en pfos in vis
    Europese vis zwaar vervuild met PFAS11 september 2025 - 13:27
  • auto-industrie
    Hybride auto’s stoten tot vijf keer meer uit dan beloofd11 september 2025 - 10:11
  • solar
    Grote meerderheid wil dat nieuw kabinet salderingsregeling behoudt11 september 2025 - 09:52

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Energietransitie en veiligheid bedreigd door competitie tussen grootmachten Lockhead F22 Albert Heijn true price Albert Heijn experimenteert met true price
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten