Klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam kunnen een kop koffie tappen voor de true price. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten krijgen inzicht in de true price en kunnen op basis hiervan makkelijker duurzamere keuzes maken. Albert Heijn wil met dit experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten, helpen bij het maken van duurzamere keuzes en leren wat klanten ervan vinden. Albert Heijn werkt in dit experiment samen met de onafhankelijke organisatie True Price.
Klanten in de drie AH to go-winkels zien nu twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de echte prijs. Voor koffie is die een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.
Het experiment geldt niet alleen voor koffie, maar ook voor (haver)melk. Een cappuccino met melk van koeien bijvoorbeeld is minder duurzaam dan de variant met havermelk en heeft daardoor een hogere echte prijs. Het doel van het experiment is enerzijds inzichtelijk maken waar verborgen kosten zitten, anderzijds om de duurzame keuze te stimuleren en te leren wat klanten ervan vinden.
Alle Perla koffie van Albert Heijn komt van Rainforest Alliance gecertificeerde koffieplantages. De opbrengst van het extra bedrag dat klanten bereid zijn te betalen voor de true price koffie investeert Albert Heijn in Rainforest Alliance verbeterprojecten in de koffieketen.
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn: “Vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ willen we onze klanten helpen gemakkelijk gezonde en duurzame keuzes te maken. Dat doen we door ze goed te informeren en hen de mogelijkheid te geven duurzamere keuzes te maken. True price is een van de manieren waarop dit kan en daarom omarmen we deze gedachte.”
Michel Scholte, medeoprichter en uitvoerend directeur van True Price, voegt toe: “We zijn blij dat Albert Heijn true pricing uitdraagt. Naast wat Albert Heijn samen met klanten, leveranciers en partners al doet, kan true pricing nog gerichter leiden tot het verduurzamen van ketens. Zodat de rekening niet wordt doorgeschoven naar de meest kwetsbaren of toekomstige generaties.” Klanten in de drie AH to go-winkels zien vanaf vandaag twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de true price. De true price van koffie is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.
True Price is een sociale onderneming die helpt om de echte prijs van producten te zien en te verbeteren. True Price streeft naar een wereld waarin producten, waaronder levensmiddelen, verkocht worden met transparantie over de echte prijs en mensen die het kunnen, vrijwillig echte prijzen afrekenen.