Het is inmiddels geen geheim meer dat voertuigen op de weg voor CO2-uitstoot zorgen die schadelijk is voor het milieu en het klimaat. Daar willen we in Europa met z’n allen iets aan doen. In Nederland wordt de automobilist natuurlijk flink gestimuleerd om de fiets of het openbaar vervoer te pakken, maar als vertaling van de gezamenlijk aanpak in Europa zien we in en buiten Nederland op verschillende plekken milieuzones ontstaan in steden.
Maar zo lang het nog niet voor elke stad geldt, en de regels per stad kunnen verschillen kan het nog als een verwarrende wildgroei aanvoelen. Daarom hier een handig overzicht van Europese milieuzones, aangeboden door verkoper van auto-onderdelen Carpardoo.
Nederland
Bestuurders van oude dieselauto’s en -bestelwagen die niet aan de gestelde Europese norm voldoen, moeten in een aantal steden in Nederland op hun hoede zijn. In Utrecht is het centrum van de stad een milieuzone. Hier riskeer je een boete als je de zone betreedt met een dieselvoertuig met een datum eerste toelating die voor 1 januari 2001 ligt. In Arnhem ligt de milieuzone tussen de singels. Hier mogen personenauto’s die op diesel rijden en van voor 2005 zijn niet in, net als oude vrachtwagens die op diesel rijden. In Rotterdam mag je tot 1 januari 2020 nog niet de milieuzone betreden met een dieselauto van voor 2001, maar daarna wel weer. Hier beweegt het dus de andere kant op.
Milieustickers in Duitsland en Frankrijk
In Duitsland en Frankrijk wordt er gewerkt met milieustickers die je moet aanschaffen om met je auto een milieuzone in te mogen. Dat wil niet zeggen dat je met iedere auto toegang kunt krijgen. Je krijgt een sticker op basis van de mate waarin je auto vervuilend is. Met een groene sticker mag je de milieuzones in, met een rode niet. Er wordt een uitzondering gemaakt voor mensen die over een Europese Gehandicaptenparkeerkaart beschikken. Je hebt dan geen milieusticker nodig. Voor de meeste Duitse steden geldt een milieuzone. In Frankrijk heeft alleen Parijs een permanente milieuzone, binnen de ringweg. Veel andere steden hebben een tijdelijke milieuzone die van kracht wordt bij verhoogde luchtvervuiling.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Vergunning bij parkeerautomaat in België
In België geldt er een milieuzone in Brussel en Antwerpen. Benzineauto’s die voor 1992 gebouwd zijn en dieselvoertuigen van voor 2000 mogen niet zomaar het centrum van de stad in. Om dit te mogen moet je een vergunning aanschaffen. Deze koop je, opmerkelijk genoeg, ter plekke bij een parkeerautomaat in de stad.
Verschillende maatregelen in Scandinavië
In Denemarken heb je voor de milieuzones in de grote steden een zogenaamde EcoSticker nodig, maar alleen wanneer je er met een vrachtwagen, bus of camper met een buitenlands kenteken die meer weegt dan 3500 kilogram wilt kunnen rijden. In Zweden betaal je in Stockholm en Göteborg voor het overdag rijden in het centrum. Dit is een zogenaamde congestion tax. Je kenteken wordt gefotografeerd, en je krijgt daarna een rekening thuisgestuurd. In weekenden, op feestdagen en in juli geldt deze belasting dan weer niet. In Oslo in Noorwegen kan men bij een bepaald niveau van luchtverontreiniging ertoe overgaan om het af te sluiten voor alle voertuigen die op diesel rijden. Houd hiervoor de plaatselijke radio en TV in de gaten.
Zuid-Europa maakt het ingewikkeld
In Spanje bestaan er twee verschillende soorten milieuzones. In de grote steden Madrid en Barcelona is er een low emission zone ingesteld. Hier mag je alleen met een milieusticker in. In andere steden zijn er autoluwe zones gecreëerd waar enkel vergunninghouders mogen rijden. In Italië zijn de regels in veel steden milieuzones met ingewikkeld. In deze zogenaamde Zona a Traffico Limitato (ZTL) zijn de voertuigen die op het bord onder dat van de milieuzone hangen vrijgesteld van de restricties, maar de rest mag er niet in. De exacte regels verschillen per stad. Motoren en bromfietsen zijn in sommige steden vrijgesteld en in andere steden weer niet. De boetes zijn erg hoog. Er is cameratoezicht, dus proberen is het niet waard. Je doet er dus als automobilist of motorrijder vaak verstandiger aan om buiten de milieuzone te parkeren en op een andere manier je weg naar de binnenstad te vervolgen. Soms is een tijdelijke vergunning om bagage in en uit te laden mogelijk. Deze moet dan aangeleverd worden door de eigenaar van de accommodatie waar je verblijft. Leg hem goed zichtbaar onder de voorruit, anders ben je alsnog de klos.