RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij dat particulieren eindelijk gebruik kunnen maken van een aanschafsubsidie voor een zero emissie auto. Van Eijck is wel minder te spreken over het feit dat de regeling alleen geldt voor auto’s met een actieradius van meer dan 120 km. Bovendien vallen waterstof-elektrische auto’s buiten de regeling doordat de subsidie is beperkt tot auto’s met een aanschafwaarde van maximaal 45.000 euro. RAI Vereniging blijft daarom aandringen op verbreding van de regeling zodat de keuze voor de consument toeneemt en alle technieken een kans krijgen.
Vanaf 1 juli aanstaande kunnen particulieren die een nieuwe of gebruikte zero emissie auto willen aanschaffen of privé leasen, gebruik maken van een subsidie van 4.000 euro respectievelijk 2.000 euro. Autokopers hoeven echter niet tot 1 juli te wachten, maar kunnen vanaf vandaag al een auto kopen en met terugwerkende kracht tot 4 juni de subsidie aanvragen.
Van Eijck is blij dat in navolging van de zakelijke rijders, ook de particulier een aankoopimpuls krijgt: “Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten is particulier, maar vooralsnog is zo’n 80 procent van alle emissieloze auto’s zakelijk geregistreerd. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het daarom essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden. Daarnaast onderstreept Van Eijck dat de aankoopsubsidie van groot belang is nu de autobranche zwaar lijdt onder de coronacrisis.
Beperkingen loslaten
Van Eijck is minder te spreken over het feit dat de regeling alleen geldt voor auto’s met een actieradius van 120 km of meer. “Die grens heeft geen juridische grondslag en is arbitrair besloten. Hierdoor worden bepaalde merken en modellen feitelijk onverkoopbaar gemaakt en verdwijnen mogelijk van de Nederlandse markt. Daar is niet alleen de fabrikant, maar bovenal de consument de dupe van.” Ook betreurt Van Eijck het dat de regeling beperkt is tot auto’s met een aanschafwaarde tot maximaal 45.000 euro. Hierdoor vallen ook waterstof-elektrisch aangedreven auto’s buiten de regeling, terwijl ze in de zakelijke markt wel een lage bijtelling hebben.
Volgens Van Eijck is waterstof een onmisbare schakel in de energietransitie voor alle soorten voertuigen, waaronder personenauto’s. Maar op moment dat wij deze kansrijke techniek niet stimuleren, komt de ontwikkeling in Nederland onvoldoende opgang. Dit raakt niet alleen onze klimaatdoelen, maar maakt Nederland ook minder aantrekkelijk voor investeringen uit binnen- en buitenland. Volgens van Eijck moet de 45.000-eurogrens voor waterstof-elektrische auto’s daarom worden losgelaten en net als in de zakelijke markt gestimuleerd worden.