We weten allang dat verduurzamen nodig is. We weten ook wat we kunnen doen om de economie duurzamer te maken: er is aardig wat kennis voorhanden over schone energie en circulair produceren bijvoorbeeld. Maar we weten ook dat de mens nu eenmaal niet handelt op basis van informatie alleen.
Hoe kun je dan toch gedragsveranderingen versnellen? Die vraag intrigeert mij al zo lang als ik in woorden kan denken. Als geëngageerd journalist heb ik vele verhalen geschreven, voor kritische consumenten bijvoorbeeld. Daarnaast heb ik de praktische inzichten opgedaan bij de maatschappelijke organisaties waar ik als communicatiedeskundige heb gewerkt.
Van businesscoaches leerde ik nog doelmatiger en effectiever schrijven, en slimme marketingtechnieken toepassen voor niet-commerciële doeleinden. Tot slot lees ik alles wat ik kan vinden over psychologie voor duurzaamheid. Mijn conclusies verwerk ik in mijn lesmaterialen.
Je kunt mensen niet dwingen om zich in te zetten voor je plannen en projecten. Al zou dat kunnen, dan zou je dat niet willen. Je wilt geen agressieve spindoctor worden. Maar wat je wel kunt doen, valt te leren. Hoe zet je je lezers actief aan tot actie? Hoe schrijf je inspirerende verhalen? En wat kun je doen om je boodschap zo effectief mogelijk over te brengen? Dat is allemaal te leren, en van leren word je blij.
De Inspirerende Teksten Academie leert maatschappelijk betrokken mensen effectief schrijven, voor meer impact en meer schrijfplezier. In oktober start weer een nieuwe training van 6 weken. Heb je interesse, meld je dan aan voor de gratis schrijftips. Dan ontvang je 2 keer per week een mail met praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt.
Hille Takken
Schrijfcoach