like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Groene superauto uit de 3D printer

Van: op 10 juli 2015

Blade 3d geprinte autoDivergent Microfactories verandert de toekomst van de auto-industrie met het Blade 'Node' Technology Platform dat 3D printen van auto's mogelijk maakt. De technologie mag je met recht ontwrichtend noemen, want ze lijkt in niets op de huidige manier van auto's bouwen. Alles is radicaal anders: het ontwerp, het gewicht van de auto (veel lichter), de prestaties (te vergelijken met elke andere supercar), de aandrijving (met een LNG motor) het materiaalverbruik en de vervuiling bij productie en gebruik (veel minder).

CEO Kevin Czinger van Divergent Microfactories is van plan om de autoindustrie te dematerialiseren en te democratiseren. Het bewustzijn rond en de invoering van schonere en groenere auto's zijn de laatste tijd flink toegenomen. "Het probleem is dat die auto's er nu wel zijn, maar de feitelijke productie ervan nog steeds allesbehalve milieuvriendelijk is" zegt Kevin Czinger. "Bij Divergent Microfactories hebben we nu een manier gevonden om auto's te maken die de belofte van radicale vermindering van het grondstofgebruik en de vervuiling door de productie waar kan maken. Bovendien maakt ze de auto-industrie haalbaar en betaalbaar voor kleine teams van vernieuwers. En zoals het prototype van de Blade laat zien, hebben we dat gedaan zonder in te boeten op stijl of kwaliteit. We hebben een duurzaam pad gevonden dat zal resulteren in een renaissance in de auto-industrie, met innovatieve, milieuvriendelijke auto's zoals Blade, die worden ontworpen en gebouwd in microfactories over de hele wereld. "

Fairphone 3_Staring lady

De basis van Blade bestaat uit 3D geprinte aluminium connectors die de koolstof buizen verbinden, waaruit het chassis van de auto is gebouwd. Zo worden kosten en tijd van 3D printen tot een minimum gereduceerd en kan het chassis in slechts enkele minuten worden gemonteerd. Naast sterk reduceerd materiaal- en energieverbruik, is het gewicht van het chassis tot 90% lichter dan bij een traditionele auto, en bovendien veel sterker en duurzamer. Dit leidt tot een lager brandstofverbruik en minder slijtage.

Het prototype van een van de groenste en meest krachtige auto's in de wereld is uitgerust met een 700-pk bi-fuel motor die zowel gecomprimeerd aardgas of benzine kan gebruiken. De Blade gaat van 0-60 (mijl, = 96 km/u) in ongeveer twee seconden en weegt ongeveer 600 kg.

Naast de onthulling van haar technologieplatform en prototype heeft Divergent Microfactories plannen aangekondigd om de autoindustrie te democratiseren. Het doel is om het platform in handen van kleine ondernemende teams over de hele wereld te geven, zodat deze in hun eigen microfactories hun eigen auto's kunnen bouwen. Deze microfactories zullen innovatie betaalbaar te maken, terwijl ze tegelijk de gezondheids- en milieueffecten van de traditionele productie drastisch verminderen.

Kijk op de website voor een uitgebreide toelichting op technologie en materiaal- en energie besparing.

Lees meer over: , ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws

Bijna iedereen voelt de crisis, ook wij bij Duurzaamnieuws. Een groot deel van onze inkomsten is weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want als dit voorbij is wordt een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen om er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!
Team Duurzaamnieuws