• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Hoe communiceren van ketentransparantie merkvoorkeur beïnvloedt

23 december 2018|doorredactie|induurzaam ondernemen, mvo, transparantie

sweatshop kledingindustrie uitbuiting

Bedrijven van Patagonia tot Nike en Levi's zijn maatschappelijk verantwoordelijk voor hun toeleveringsketen en zijn daar transparant over. En ze hebben hun concurrenten aangemoedigd om dit voorbeeld te volgen. Maar beter inzicht creëren in een keten is een dure en tijdrovende onderneming voor kledingmakers. Bovendien zijn de voordelen niet helemaal duidelijk. Kan het hun klanten echt iets schelen? En als ze dat zo is, zijn ze dan bereid om een ​​bedrijf te belonen voor de inspanningen?

Een nieuwe studie, geleid door twee professoren van MIT Sloan School of Management, biedt antwoorden. Uit het onderzoek blijkt dat klanten wel degelijk waarde hechten aan informatie met betrekking tot de toeleveringsketen van een bedrijf - en velen zijn bereid een premie te betalen voor een betere zichtbaarheid van de supply chain.

Keten geen geheim meer

De studie, die wordt gepubliceerd in Manufacturing & Service Operations Management, heeft implicaties voor bedrijven die transparant over hun toeleveringsketen willen zijn en ook hoe ze hun inspanningen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid het beste naar klanten kunnen overbrengen.

"Historisch gezien waren toeleveringsketens in veel bedrijven een goed bewaard geheim," zegt Tim Kraft, gasthoogleraar Operations Management, een van de auteurs van het onderzoek. "Maar recente gebeurtenissen, zoals de Foxconn zelfmoorden in Shenzhen in 2010 en de instorting van de Rana Plaza fabriek in 2013, hebben het paradigma verschoven. Nu realiseren veel bedrijven zich dat de consument inzicht in die informatie verwacht. Maar zelfs toen ze hun transparantie verhoogden, waren de meesten niet zeker dat het verschil maakte voor klanten. Onze studie laat zien dat het verschil maakt: klanten willen meer weten over waar en hoe de producten die ze kopen zijn gemaakt. "

meewind 23 02

Transparantie wordt beloond

Kraft en zijn coauteurs - Yanchong Zheng, universitair hoofddocent bij MIT Sloan, en León Valdés, universitair docent aan de Universiteit van Pittsburgh, hebben een reeks laboratoriumexperimenten uitgevoerd. Die weerspiegelen de dynamiek van een supply chain met een spel voor drie spelers waarbij deelnemers de rol speelden van een consument, een verkoper of een werknemer. Het experiment onderzocht of en hoe transparantie over verbetering van arbeidsomstandigheden van invloed is op de prijspremie die consumenten bereid zijn te betalen.

De inspanningen van de onderneming op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen waren niet altijd bekend bij de deelnemers. Soms konden zowel het bedrijf als de consument de resultaten zien van de inspanningen van het bedrijf om de beloning van de werknemer te verhogen. Andere keren was zelfs het bedrijf niet zeker van de uitkomst van zijn inspanningen.

"Onze resultaten laten zien dat maatschappelijke verantwoordelijkheid van belang is voor klanten", zegt Zheng. "Ja, het verkrijgen van zichtbaarheid in de supply chain vereist enorme tijd en financiële verplichtingen. Veel bedrijven hebben honderden leveranciers en die leveranciers hebben op hun beurt weer tientallen tot honderden leveranciers. Het is een enorme onderneming om te verifiëren dat alles goed wordt gedaan. En toch tonen onze bevindingen aan dat het de moeite waard kan zijn - niet alleen voor het maatschappelijk welzijn, maar ook voor de marktpositie van een bedrijf. "

De studie benadrukt ook hoe de boodschap van een bedrijf over zijn initiatieven op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid verschillend wordt opgepakt door diverse doelgroepen. Consumenten die van nature begaan zijn met het welzijn van anderen  blijken minder geïnteresseerd zijn in informatie over de hoeveelheid inspanningen die een bedrijf levert. Ze willen wel meer weten over de resultaten van dergelijke inspanningen.

Ken je klanten

Consumenten die meer worden gedreven door eigenbelang zijn juist eerder geneigd om een ​​bedrijf te belonen voor zijn inspanningen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid, mits die volledig transparant zijn. Echter, bij gebrek aan transparantie kunnen dezelfde consumenten een bedrijf mijden als gevolg van te weinig inspanning voor duurzaamheid.

"Voor bedrijven die proberen te achterhalen hoe zij hun inspanningen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid het beste kunnen communiceren, is de les duidelijk: ken uw klanten", zegt Kraft. "Het begrijpen van hun behoeften, waarden, attitudes en persoonlijkheidskenmerken zal bedrijven helpen de juiste berichten naar de juiste mensen te sturen."

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12
  • Elektrische bus van VDL Recht op bereikbaarheid voor elke Nederlander, vindt kabinet19 maart 2023 - 13:51
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door – 1118 maart 2023 - 12:43
  • vogelziekte plasticose Zeevogels ziek van plastic: plasticose12 maart 2023 - 10:45

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Amsterdamse regio kan meer dan € 800 miljoen terugwinnen uit reststromenAls de industrie de burger laat betalen komt er geen klimaatakkoord, wel on...
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen