De toegevoegde waarde van loopbaanbegeleiding, learning by doing, persoonlijke ontwikkeling en begeleidend leren is onvoldoende bekend bij professionals in de onderwijs- en arbeidsmarkt. Dat blijkt uit veel contacten die Marjolein Hins als verbinder voerde met specialisten op dit gebied.
“Hoe vind ik uit wat de unieke talenten en expertises van mijn mensen of van mijzelf zijn?” is een vraag die je vaak hoort, vooral van mensen die de factor ‘human being ’ onvoldoende kennen en nog niet gewend zijn om deze optimaal in te zetten. Als je hen dan wijst op (loopbaan)begeleiding, learning by doing (workshops en werkvormen), persoonlijke ontwikkeling en vormen van begeleidend leren (bijv. jobcoaching) dan zijn ze vaak verbaasd. Dat heeft er mogelijk mee te maken dat begeleiding en ontwikkeling op veel plekken nog behoorlijk instrumenteel worden benaderd, waardoor de toegevoegde waarde die je kunt bereiken nu gewoon nog niet wordt gehaald.
Dat laatste is bijvoorbeeld in het onderwijs het geval waar het ministerie samen met betrokken partijen bezig is de kwaliteit van loopbaanbegeleiding te verbeteren. Loopbaanbegeleiding is geen vak maar een professie, die verder gaat dan ‘een les over de arbeidsmarkt geven’. Dat doe je er als docent of manager niet even bij als je optimale resultaten wil bereiken. Om begeleiding te laten werken verdient het een volwaardige plek in de organisatie, die wordt ingevuld door ervaren (loopbaan)begeleiders, die voldoende tijd ervoor krijgen en diepgang weten te bereiken.
Ook in het leven van de coachee dient voldoende ruimte en aandacht te zijn voor ontwikkeling, zodat een andere kijk op zichzelf en het leven wordt bereikt. Op zo’n vaardigheid kan die persoon een leven lang terugvallen.
Leven en loopbaan worden beter
“Ook mijn eigen carrière en leven gingen een stuk soepeler lopen toen ik persoonlijke ontwikkeling en loopbaanbegeleiding ontdekte, ongeveer 25 jaar geleden. Je krijgt er inzichten en vaardigheden door, die je de rest van je leven blijft behouden en die met je meegroeien. Dat bereik je alleen als je de werkelijke diepgang maakt die het resultaat is van goede begeleiding. Je gaat beter én gelijkwaardiger communiceren, omdat je eigen kracht inzichtelijk en je zelfbeeld positiever wordt. Je leert ook veel makkelijker met de tegenslagen van het leven om te gaan. Dat maakt je persoonlijk en in je werk sterker. Je voelt jezelf prettiger en in samenwerking verlies je minder tijd en geld en beleef je meer werkplezier. Logisch gevolg is dat je privé ook lekkerder in je vel zit.”
Basis voor nieuwe organisatievormen
“Daarnaast heb ik veel nieuwe werkvormen ontdekt en helpen ontwikkelen toen ik eenmaal had geleerd hoe je je anders tot jezelf en elkaar kunt verhouden. Persoonlijke ontwikkeling, waardoor je leert bestaande patronen en gedragingen los te laten, is dus noodzakelijk om nieuwe organisatievormen te kunnen creëren met elkaar.”
Netwerken bundelen hun krachten
Judith Semeijn bekleedt de Noloc leerstoel ‘loopbaanmanagement’, een bijzondere leerstoel aan de Open Universiteit. Marinka Kuijpers, bekend van de ‘vijf loopbaancompetenties’, bekleedt de bijzondere leerstoel ‘leeromgeving en loopbanen in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs’, ook aan de Open Universiteit. Samen brengen ze wetenschappers op gebied van loopbaanonderzoek bij elkaar, werkzaam in België, Engeland en Nederland.
Het doel van dit netwerk is de eilanden in onderzoekland op het gebied van loopbanen te verbinden, waarbij zowel het belang voor onderwijs alsook arbeidsmarkt explicieter naar voren komt. Zo ontstaat een geheel waarin deelnemers elkaar versterken en de krachten bundelen door visies uit te wisselen en inzichten te vergroten. Een aantal mensen uit het netwerk doet op 21 juni ook mee aan een conferentie over ’Anders Doen Denken’ in het onderwijs.
Hier zie je een volgende stap van krachten bundelen ontstaan, de wetenschap op het gebied van loopbaan en HRM maakt een nieuwe connectie met elkaar, zodat potentieel prikkelende kennis expliciet gemaakt wordt voor verschillende stakeholders in onderwijs en bij management en HRM van organisaties.
Wetenschap in de praktijk
Zo’n krachtenbundeling gaat een boost geven aan de wijze waarop wij onszelf, onze organisaties en ons beleid gaan organiseren in de arbeidsmarkt en het onderwijs. Want wij gaan nu ook zelf in de praktijk met elkaar ervaren in plaats van alleen opschrijven wat samenwerking eigenlijk van jezelf en van elkaar vraagt en wat je er wijzer van kunt worden. Als je namelijk eenmaal een praktijkervaring hebt, kun je die niet meer vergeten en beklijft de leerervaring in ’t moment, net zoals die in (loopbaan)begeleiding en persoonlijke ontwikkeling wordt opgedaan.
Ik hoop dan ook dat er in andere domeinen dit soort netwerken ontstaan en (loopbaan)begeleiding vaker wordt opgezocht door en ingezet voor mensen, zodat we samen kunnen groeien en bloeien!
Marjolein Hins is strategisch verbinder vanuit Q-Search, initiator van en adviseur bij diverse maatschappelijke bewegingen. Zij maakt o.a. deel uit van project Ontwikkelvoucher en netwerken van (praktijk)wetenschappers in werk, onderwijs en ontwikkeling, is strategisch verbinder bij Noloc, de vereniging voor loopbaanprofessionals, en lid van een marktsegment bij SBB waar zij haar kennis en ervaring met loopbaanbegeleiding, ontwikkeling en organisatievernieuwing inbrengt om bij te dragen aan de verbetering van (de aansluiting tussen) onderwijs, arbeidsmarkt, bedrijfsleven en maatschappij.
#LevenLangOntwikkelen