Duurzamer en gezonder eten, ook in de horeca, staan de afgelopen jaren flink in de spotlight. Erg belangrijk, omdat onze dagelijkse voedselkeuzes 34% van onze voetafdruk bepalen en samenhangen met urgente thema’s als klimaatverandering, biodiversiteit en gezondheid.
Structurele verandering blijkt uitdaging
Voor veel consumenten blijft het echter een uitdaging om structurele veranderingen in hun eetpatroon aan te brengen. En heb je je eigen voorkeuren op een rijtje staan dan kan het nog steeds moeilijk om bijvoorbeeld in je bedrijfskantine, het restaurant waar je hebt afgesproken, of terwijl je onderweg bent, de duurzame en gezonde keuze te maken. Terwijl wij denken dat juist horeca en catering dankzij het bieden van een vernieuwend, gezond en inspirerend aanbod een faciliterende rol kunnen spelen in de verduurzaming van ons voedselsysteem! Vooral het maken van stappen op het gebied van de consumptie van dierlijke eiwitten in de vorm van vlees, zuivel en eieren is erg belangrijk, want juist dat aspect is verantwoordelijk voor het grootste deel van onze ‘foodprint’, oftewel de impact op de aarde.
Consumenten willen duurzamere menukaarten
Tijdens het World Food Day festival in Rotterdam verzamelden Smaackmakers handtekeningen voor een petitie waarmee ze duurzamere en gezondere menu’s in Rotterdamse restaurants stimuleren; Ga je uit eten dan zijn tournedos, steak, kipsaté of tonijn met friet en salade en een dame blanche toe vaak wat de pot schaft. Dat kan en moet beter, verassender, gezonder en inspirerender, vinden ze. En daar bleek vrijwel elke bezoeker het mee eens te zijn.
In een paar uur verzamelden Smaackmakers honderden handtekeningen en enthousiaste reacties op de actie van de (potentiële) Rotterdamse restaurantbezoeker.
Duurzaamheid in restaurants kan beter
Hoewel er in en flink aantal restaurants al goeie stappen worden gemaakt op het gebied van voedselverspilling, het gebruik van streekeigen producten en het versterken van de link tussen de boer en de horeca, laat recent onderzoek onder horecaprofessionals naar duurzaamheid in restaurants (Duurzaameter 2016) zien dat er nog veel te winnen is.
Zo is de trend vooral ‘beter’ vlees en zijn restaurants nog nauwelijks bezig met minder vlees, is er veel behoefte aan kennis over duurzaamheid en vindt 91 procent van de ondervraagden dat ook ‘gewone’ restaurants prima met duurzaamheid aan de slag kunnen. Een onderzoek van Rank a Brand onder grote restaurantketens als Van der Valk, Burger King, Ikea Restaurants, McDonalds en Subway, in Nederland bevestigt dat duurzaamheid nog te weinig op het menu staat. Bij de laatste scan scoort geen enkele restaurantketen hoger dan een C-label op een schaal van A (best) tot E (slechtst).
Inspiratie nodig?
Smaackmakers laten graag vanuit hun eigen passie aan de hand van workshops en trainingen op maat aan horecabedrijven zien én proeven wat duurzaam en gezond eten is, waarom het belangrijk is en hoe het bestaande aanbod kan worden verbeterd en kan worden ingezet om (bedrijfs)doelen te halen. Zónder dat dat extra kosten betekent. Want, duurzaamheid IS sexy en uiteindelijk beter voor alle partijen en daarmee, voor onze wereld!
Geïnspireerd? Meld je nu aan voor de cursus Duurzaamheid & Rendement in de horeca bij Koninklijke Horeca Nederland.