• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Boeken
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Investeren in olietankers wordt riskant

21 juli 2019|doorredactie|inbeleggen

investeren in olietankers
Investeren in olietankers wordt riskant, waarschuwt consultancybedrijf Maritime Strategies International. De beslissingen moeten nu genomen worden, maar de vraag naar de schepen dreigt tegen 2050 met een derde te dalen naarmate hernieuwbare energie oprukt.

Als het de wereld ernstig is met de klimaatdoelstellingen in het Klimaatakkoord van Parijs, moet de temperatuurstijging onder de 1,5 graden Celsius gehouden worden. Dat betekent veel minder gebruik van olie en dus ook minder vraag naar tankers.

“De implicaties zijn behoorlijk ontnuchterend”, Stuart Nicoll van Maritime Strategies International (MSI), die de gevolgen in kaart bracht in opdracht van de European Climate Foundation. Als de financiële wereld te veel gaat investeren in olietankers, zal de wereldwijde transitie naar schonere energie “een hoop kapitaal wegvegen”, zegt hij.

Steenkool

Ook bulkcarriers die droge goederen vervoeren zullen zwaar getroffen worden door de terugval van de steenkoolhandel, maar zij kunnen nog diversifiëren naar andere grondstoffen zoals graan. Er zijn ook wel mogelijke groeikansen in bijvoorbeeld het transport van houtpellets of biobrandstoffen, maar de meeste hernieuwbare energiebronnen hebben helemaal geen grondstoffen nodig.

jac nijssen advertentie boek

Het rapport raadt investeerders dan ook aan om te investeren in de meest efficiënte scheepstypes en hun geld weg te halen bij het transport van CO2-intensieve brandstoffen.

Om de klimaatverandering wereldwijd te beperken tot 1,5 graden Celsius is een ongekende transitie nodig, zowel wat betreft politieke wil, geldstromen als gedrag, waarschuwt MSI.

2 graden

Het rapport brengt ook een tweede scenario in kaart waarbij rekening wordt gehouden met een maximale opwarming van 2 graden, het minder ambitieuze doel dat is afgesproken in Parijs. “Er is duidelijk een waaier aan mogelijke uitkomsten”, zegt Nicoll. “Maar het concept van de gestage groei in de transportsector, die het fundament vormt van de industrie… men moet accepteren dat die in om het even welk scenario niet meer mogelijk is.”

Campagnevoerders dringen er bij banken, pensioenfondsen en andere grote investeerders op aan om investeringen weg te trekken uit de handel en het transport van fossiele brandstoffen.

De ngo ShareAction raadde in mei aan om rederijen te mijden die meer dan 30 procent van hun inkomsten halen uit het vervoer van steenkool, en dat is het geval voor de meeste rederijen die zich specialiseren in droge bulk.

Investeren in olietankers op de lange termijn

“Gezien het lange operationele leven van schepen vormt de transitie naar schonere energie een reële dreiging voor de rederijen die te sterk afhankelijk blijven van het transport van fossiele brandstoffen”, zegt Christian Wilson van ShareAction in een reactie op het MSI-rapport.

Elf grote banken hebben zich vorige maand geschaard achter de Poseidon Principles, die klimaatstandaarden opleggen aan de vloten van rederijen. Die beloftes houden echter geen rekening met de ecologische of financiële risico’s van de vracht die de schepen vervoeren.

Johannah Christensen, directeur van het Global Maritime Forum, zegt in een verklaring dat de transitie naar schonere energiebronnen “onvermijdelijk een impact” zal hebben op de industrie.

“Sobere inschattingen van de implicaties van die transitie op de scheepvaart zijn immens belangrijk voor de industrie en investeerders om strategische beslissingen op lange termijn te nemen die de noden van de wereldwijde handel en de maatschappij als geheel ten goede komen”, zegt ze.

Bron: Climate Home News

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws Partij voor de Dieren blijft een beestenbende24 september 2023 - 20:58
  • duurzaam nieuws De Boeren Blunder Beweging22 september 2023 - 09:39
  • duurzaam nieuws Rutte wil armen arm houden, anders gaan de rijken erop achteruit20 september 2023 - 10:48
  • duurzaam nieuws Nog meer fossiele subsidies, en ze gaan gewoon door16 september 2023 - 18:10

Nieuws

  • bosbrand Alarm om het bos als klimaatrisico24 september 2023 - 19:38
  • links rechts politiekPeilingen Tweede Kamer: Omtzigt NSC ook zonder programma bovenaan23 september 2023 - 15:00
  • vliegtuig co2 luchtvaartEU-studie: kerosinebelasting is wel degelijk mogelijk20 september 2023 - 17:19
  • gratis waterstof Gratis waterstof maken uit plastic afval, het kan20 september 2023 - 14:25
  • nep optimisme Klimaatdoelen in zicht, maar alleen als alles maximaal goed gaat19 september 2023 - 16:59

Inzicht

  • klimaatdoelen De klimaatdoelen deugen niet23 september 2023 - 15:09
  • ecomodernisme en ecomodernisten Het ongelijk van Jesse Frederik en de ecomodernisten17 september 2023 - 09:12
  • root causes landbopuw Gezond bodemleven is de root cause van duurzame landbouw3 september 2023 - 12:38

Opinie

  • bestaanszekerheid Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28
  • opwarming boven 2 graden De wedloop om te overleven27 augustus 2023 - 09:01
jac nijssen advertentie boek

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Hoe financier je zonnepanelen?CO2-rechten zijn mooi, maar het ETS systeem is lek
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen