like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Kamer, ook VN, willen duurzaamheid op lesrooster

Van: op 11 november 2014

school voor de toekomstEen ruime meerderheid van de Kamer wil dat scholen structureel aandacht aan duurzaamheid gaan besteden. Een motie van de Partij voor de Dieren over duurzaamheid in het onderwijs is aangenomen. De Kamer vindt aandacht voor dieren, natuur en milieu nodig om goed te kunnen werken aan een leefbare planeet en een groene economie. Onderzocht wordt hoe duurzaamheid een integraal onderdeel kan worden van het lespakket.

Ruim veertig jongerenorganisaties en de onderwijswoordvoerders van de Partij voor de Dieren, SP, PvdA, GroenLinks, D66, Christen Unie en 50plus tekenden afgelopen maand het Verdrag duurzaamheid in het onderwijs. De Groene Generatie, een organisatie die onderzoek doet en campagnes verzorgt op het gebied van groen onderwijs, nam het initiatief voor het Verdrag om de regering ervan te overtuigen dat jongeren kennis over duurzaamheid nodig hebben. Het Verdrag moet ertoe leiden dat de overheid duurzaamheid in het onderwijs structureel faciliteert en stimuleert. Dankzij de aangenomen motie moet de regering met een voorstel komen hoe zij dit willen gaan doen.

Esther Ouwehand: “Jongeren hebben niet voor niks dit sterke groene geluid laten horen. Ik ben blij dat we van zoveel partijen steun krijgen om duurzaamheid eindelijk op de kaart te zetten in het onderwijs. De grootste uitdaging waar deze generatie voor staat is de vraag hoe we de aarde leefbaar kunnen houden. Een duurzame samenleving begint op school. Het is logisch dat dieren- natuur- en milieuonderwijs vast onderdeel gaat uitmaken van het lesprogramma.”

Ook op de Kids Climate Conference, de klimaatconferentie met kinderen uit Nederland en Vlaanderen, werd vorige maand voorgesteld dat milieu een vak wordt op school.

Internationaal aanhaken

Die ontwikkeling is niet alleen voor Nederland van belang. In steeds meer landen is duurzame ontwikkeling onderdeel van de lesstof op scholen. Dat blijkt ook uit  onderzoek van de Unesco, de VN-organisatie voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur.

In het rapport Shaping the Future We Want, gepresenteerd in Nagoya in Japan, blijkt dat twee derde van zeventig onderzochte landen een beleid heeft op het gebied van onderwijs en duurzaamheid. "Een erkenning dat onderwijs essentieel is om samenlevingen zich te laten ontwikkelen in een duurzame richting", concludeert de Unesco.

Transitie

In Japan vond onlangs een conferentie plaats naar aanleiding van het VN-Decennium voor Onderwijs en Duurzame Ontwikkeling, dat dit jaar afloopt. Irina Bokova, directeur van de Unesco, zei gisteren dat het van groot belang is jongeren voor te bereiden op een duurzame toekomst, omdat de planeet heeft te maken met steeds grotere economische, sociale en milieu-uitdagingen.

"Om duurzame ontwikkeling te bereiken, zijn technologie, regelgeving en financiële stimulansen niet voldoende. We moeten de manier waarop we denken en handelen veranderen, als individuen en als samenlevingen", zei Bokova. Transitie naar een duurzame samenleving moet volgens de Unesco-directeur ondersteund worden door nieuwe lesstof op alle onderwijsniveaus.

De Unesco constateert ook dat een groeiend aantal instellingen voor hoger onderwijs cursussen aanbiedt op het gebied van duurzaamheid, en onderzoek doet naar duurzame oplossingen op met name regionaal niveau. "Daar komt bij dat bedrijven steeds vaker het belang inzien van werknemers kennis in huis hebben waarmee ze kunnen bijdragen aan de ontwikkeling een groenere economie."

"Er is een duidelijke vooruitgang te zien in het besef dat onderwijs voor duurzame ontwikkeling een levenslang proces is dat begint bij jonge kinderen, en waarop voortgebouwd kan worden tijdens het vervolgonderwijs en later op de werkvloer."

Voor het rapport benaderde de VN-organisatie in 2013 lidstaten in Afrika, Azië en de Pacific, Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en het Caraïbische gebied.

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 


Reacties: (6)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Joost Bennekers schreef:

    Goed (aan)geleerd is oud gedaan past hier heel mooi bij.
    Voor basisscholen is een interactief lesprogramma beschikbaar waarmee groep 7/8 kort leert over duurzaamheid en daarna zelf de duurzaamheid van de school gaat onderzoeken met tien onderwerpen (oa energie, afval, hygiene, groen, voedsel etc). Ze onderzoeken in groepjes de school en presenteren daarna aan de klas en de directeur (hoofdmeester..) wat er goed gaat en wat er beter kan? Ook geven ze aan wat ze van de school verwachten en zelf gaan doen. De directeur maakt aan het einde van de ochtend een samenvatting en geeft aan wat er opgepakt gaat worden. Het effect is dat ze in 1 ochtend de integrale betekenis en duurzame onderwerpen zien en ermee aan de slag gaan en nadenken over hun eigen omgeving en verbeteringen (incl gedrag)
    Het geeft mij als gastdocentschap ook veel voldoening om te zien dat ze allemaal enthousiast zijn en weken na de les ook bezig blijven met de onderwerpen. Het zou mooi zijn als dit soort programma’s op elke school worden gedaan/een onderdeel worden van het lesprogramma. Volgens mij komt intrinsieke motivatie door bewustwording en ergens mee in aanraking komen. Dat kan bij kinderen denk ik heel goed op deze praktische laagdrempelige en actieve manier.

  2. Jan Uitzinger schreef:

    Het is zo eenvoudig: ‘jong geleerd oud gedaan’. IVAM heeft het meer dan 10 jaar geleden al onderzocht en bewezen: geef scholieren les in energiebesparing en geef ze als huiswerk mee om thuis energie te besparen. Het werkt!
    http://www.ivam.uva.nl/index.php?id=547&L=0

  3. Bogaard schreef:

    Mensjes,

    dit is inderdaad een erg goed nieuws, maar zullen we het eerst niet over de opvoeding van deze generaties hebben??? Het is gewoonweg schandalig hoe de jeugd van tegenwoordig een sociale achterstand heeft opgebouwd, omdat pa en ma alles maar goedvinden en de kinderen achter de computer plant om te zorgen dat ze stil zijn.

    Kom eerst met een opvoedingsplan en denk daarbij dan aan duurzaamheid in plaats van alleen duurzaamheid.

    Argumenten als je weet niet wat je zegt is onzin, aangezien ik zelf milieukunde studeer en ik juist in de duurzaamheid verder wil, maar een goede start begint met een goede opvoeding!!!!!!!!!!!

  4. Het Nederlands Mathematisch Congres 2011 op de Universiteit Twente ( zie http://www.utwente.nl/ewi/nmc2011/ ) is de start geweest van de ontwikkeling van internationaal engelstalig lesmateriaal en veldexperimenten op het gebied van duurzaamheid gericht op de bovenbouw van de middelbare school.

    Een summier overzicht van de onderwerpen is te vinden op http://environmentscience.wordpress.com/

    Op http://environmentalexperiments.wordpress.com/ is een summier overzicht te vinden van de testomgeving voor de veldmetingen en experimenten.

  5. Groene Generatie: genoemde aandachtspunten lijken mij ook belangrijk. Tegelijk weet ik dat innerlijke motivatie voor duurzaam leven minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker is. Je moet er warm voor lopen. Het thema duurzaamheid omvat ongeveer het hele leven. Door je te laten raken door de vernietiging van natuurlijke hulpbronnen, vernietiging van landbouwgrond en natuurgebieden en door je te laten raken door de pracht en de complexiteit van de natuur kun je bouwen aan een diepgaande relatie met je natuurlijke omgeving, dichtbij en ver weg. Diepe verbondenheid leidt tot blijvende betrokkenheid. Op onze Praktijkschool voor Duurzaamheid werken wij met bezoekers, vrijwilligers, WWOOF-ers en cursisten aan het ontwikkelen van die gevoeligheid voor verbondenheid met de natuur. Duurzaamheid is geen hot item, het is levensnoodzakelijk. Wij kunnen NU de voorwaarden voor de mensen van STRAKS scheppen, of ze vernietigen.

  6. Goed nieuws. Dit is een belangrijke stap.
    Ik wil wel benadrukken dat het ons niet alleen gaat om dier, natuur en milieuonderwijs. Het gaat juist ook om vaardigheden zoals systeemdenken, interdisciplinair samenwerken en vakinhoudelijke duurzaamheidskennis. Dat zijn behoeften die we direct vertaalden vanuit onderzoeken onder werkgevers. En we zetten in op onderwijs van peuter tot postdoc. po, vo, mbo, hbo, wo.