Vierhonderdvijftig mensen hebben op 13 november de nieuwe economie omarmd in de Domkerk in Utrecht op het symposium Nieuwe Business Modellen. Als we afstappen van geld als ultieme waarde voor het duiden van de economie, dan ontstaat er een economie gebaseerd op kennis, aandacht en passie. Met tientallen voorbeelden zijn de deelnemers van het symposium Nieuwe Business Modellen geïnspireerd te denken vanuit delen, ruilen en lenen.
Ruud Koornstra, één van de inleiders was duidelijk: “De verandering naar een nieuwe economie gaat te langzaam. Het is allemaal nog niet goed genoeg. Niet groei, maar vernieuwing is het motto voor de nieuwe economie. Kijk naar je eigen frustratie, maak je boos en kom met een plan om het probleem op te lossen.”
Marga Hoek voegde daar later aan toe dat economische groei ontstaat als de activa weer in het groen komen. Die staan nu flink in het rood: onvoldoende voedsel voor iedereen, mensen met een burn-out, mensen zonder welvaart, een CO2 probleem, et cetera. De enige opdracht voor bedrijven is bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. ‘Business with a purpose’, zoals dat zo mooi in het Engels genoemd wordt.
Het podium werd rijk gevuld met de voorbeelden van nieuwe business modellen; intelligente ondernemers ‘maar niet te intelligent, want anders waren ze er nooit aan begonnen’ (quote Ruud Koornstra.) Thuisafgehaald, I-DID, Women on Wings, Deell, BB Bricks, Part-Up en Beebox deelden hun verhalen met de aanwezigen op het podium en later in workshops.
De mooiste quote over de nieuwe business modellen kwam van de winnaar van de columnwedstrijd, Annemarie Bergman. Zij moest ’s ochtends aan haar dochter uitleggen wat ze ging doen die dag en wat duurzaamheid en de nieuwe economie is. ‘Dat gaat over gezond verstand gebruiken.’
Maria van der Heijden
Co-founder Women on Wings