• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Luchtvaart wil klimaatneutraal zijn in 2050: kan dat wel?

19 oktober 2022|doorIPS

luchtvaart klimaatneutraal in 2050

De internationale gemeenschap wil de luchtvaart klimaatneutraal maken tegen 2050. Een ambitieus doel, maar milieuorganisaties zijn erg sceptisch: er zijn geen ondersteunende maatregelen getroffen en geen tussentijdse doelen aangenomen.

De doelstelling werd goedgekeurd door de ministers van Transport op de vergadering van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) in het Canadese Montreal.

Maar er bestaat momenteel geen haalbare technologie om de uitstoot van vliegtuigen weg te nemen. En minder vliegen is voor de luchtvaartmaatschappijen en lidstaten van ICAO geen optie. Daardoor leunen luchtvaartmaatschappijen grotendeels op controversiële CO2-compensatieregelingen om de luchtvaart klimaatneutraal te maken.

Netto nul

Tijdens de onderhandelingen drong de klimaatambitiecoalitie, een groep van voornamelijk hoge-inkomenslanden, aan op het netto nuldoel. China en Rusland boden weerwerk.

speedcomfort radiatorventilator

Ook industriekoepel IATA steunde het doel, ondanks tegenstand van Chinese luchtvaartmaatschappijen.

Tijdens een voorbereidende vergadering van de VN-luchtvaartorganisatie in juli werd netto nul tegen 2050 op de agenda gezet.

De Amerikaanse minister van Transport Pete Buttigieg zei afgelopen week dat het doel “haalbaar is, als we handelen”. Hij riep de vergadering op om de “ICAO volledig te betrekken bij de strijd tegen klimaatverandering”

Minimale ambitie

De vertegenwoordiger van Nieuw-Zeeland schreef dat het doel “de minimale ambitie was waarnaar deze sector zou moeten streven”.

Maar de afgevaardigde van Rusland vertelde de vergadering dat het doelwit “zonder twijfel een onhoudbare last voor de industrie zal betekenen”.

China gebruikte een argument voor klimaatrechtvaardigheid. De delegatie zei dat het netto nul-doel “zou leiden tot discriminerende marktverstoringen in het nadeel van ontwikkelingslanden”.

Ook gaf ze mee dat “China zich krachtig verzet tegen de poging van ontwikkelde landen om hun verantwoordelijkheid voor emissiereducties over te dragen aan ontwikkelingslanden”.

Maar de meerderheid van de landen steunde de netto-nuldoelstelling, en vrijdag (7 oktober) werd de overeenkomst getekend en aangekondigd.

Lachwekkend

“Dit zijn zwaar bevochten onderhandelingen geweest, maar het echte harde werk begint nu om de maatregelen te introduceren die de industrie koolstofarm zullen maken”, zegt Tim Johnson van de Internationale Coalitie voor Duurzame Luchtvaart.

Andere actievoerders zijn kritischer. “Klimaatdoelstellingen zonder bindende verplichtingen voor staten en zonder tussentijdse doelen aannemen is zoals een vliegtuig zonder vleugels bouwen”, zegt Anne Kretzschmar van Stay Grounded.

Volgens Johnson drongen milieugroeperingen in Montreal aan op tussentijdse doelen. Sommige Europese landen en de VS steunden dat voorstel, maar wilden de overeenkomst niet in het gevaar brengen.

Luchtvaartexpert Jo Dardenne van Transport en Milieu vraagt zich af hoe de sector haar doel zou bereiken. “We hebben een ambitieus doel voor de lange termijn aan de ene kant en een slecht compensatieschema (het Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation Of Corsia, red.) aan de andere kant. Stellen dat dit de uitstoot van de luchtvaart tot nul zal terugbrengen, is gewoon lachwekkend”, zegt ze.

Compensatieregelingen

De belangrijkste technologische oplossing van de industrie is het gebruik van “duurzame vliegtuigbrandstoffen”, biobrandstoffen uit plantaardig materiaal.

Maar een recent rapport van de Clean Air Task Force (CATF) waarschuwt dat de teelt van gewassen voor energie een aantal nadelen heeft voor het klimaat. Bovendien kan die teelt niet aan de schaal voldoen die nodig is voor de verwachte toekomstige vraag om de luchtvaart klimaatneutraal te maken.

In plaats daarvan zegt CATF dat regeringen onderzoek moeten doen naar brandstoffen van de volgende generatie, zoals die op basis van schone waterstof. Het zal echter nog jaren duren voor die commerciële toepasbaar zijn.

Luchtvaartmaatschappijen gebruiken volop compensatieregelingen om emissiereducties te claimen. Maar die compensaties, inclusief het Corsia-schema van de ICAO zelf, worden alom bekritiseerd. Onlangs zei de Europese lagekostenmaatschappij Easyjet niet langer gebruik te maken van compensaties en zich in plaats daarvan te concentreren op de vermindering van de eigen uitstoot.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen bij IPS-partner Climate Home News

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • uitstoot privejets Uitstoot privéjets explodeert1 april 2023 - 11:19
  • groene hubs Groene hubs zorgen voor co2 neutrale bezorging1 april 2023 - 10:56
  • warmtepomp De warmtepomp moet schoner worden – zonder F-gassen en PFAS30 maart 2023 - 12:44
  • abp shell exxon protest Brede steun voor activisten die bedrijven en directeuren aanklagen30 maart 2023 - 09:54
  • nul op de meterVerduurzaming per wijk helpt tegen energiearmoede28 maart 2023 - 13:32

Inzicht

  • links rechts politiekPeilingen voor de Tweede Kamer: volgende aardverschuiving op komst30 maart 2023 - 12:00
  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Oude batterijen uit elektrische bussen houden stroomnet stabiel Elektrische bus van VDL oliebron voor gouden waterstof Gouden waterstof voor groene energie, dankzij bacteriën
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen