• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Uitstoot luchtvaart verdubbelt zonder klimaatbeleid

2 april 2019|doorredactie|inklimaatverandering

vliegreis co2 compenseren uitstoot luchtvaart

De klimaatimpact van de Nederlandse luchtvaartsector verdubbelt de komende dertig jaar, tenzij de overheid nu ingrijpt. Innovatie in de sector, zoals elektrisch vliegen en zuinige motoren, biedt onvoldoende soelaas om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Alleen krachtig klimaatbeleid met concrete CO2-besparingsdoelen krijgt de uitstoot van broeikasgassen uit de luchtvaart omlaag. Dat concludeert Natuur & Milieu op basis van onderzoek van CE Delft en Royal HaskoningDHV naar de uitstoot van de luchtvaartsector en naar de potentie van innovatie om deze uitstoot te verlagen.

“De luchtvaartsector kan niet langer de dans ontspringen,” aldus Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu. “Alle andere sectoren hebben al een besparingsdoel en worden door de overheid ook aangejaagd om die te halen. Het kan niet zo zijn dat de luchtvaart dan juist méér mag gaan uitstoten. Dat is oneerlijk en onverantwoord. Zo krijgen we de totale uitstoot van Nederland nooit naar nul. Terwijl dat nodig is om de Parijsdoelen te halen en klimaatverandering tegen te gaan.”

Verdubbeling uitstoot

De luchtvaartsector stoot momenteel 12 Mton CO2 uit, zo’n 7 procent van de totale Nederlandse uitstoot. Zonder ingrijpen verdubbelt dit naar 23 Mton in 2050, zo blijkt uit de berekeningen van CE Delft. Daarmee wordt een explosieve groeitrend voortgezet, zowel van de CO2-uitstoot als van het aantal vluchten, vrachtvervoer en passagiers. Opvallend is dat veel van de uitstoot wordt veroorzaakt door buitenlandse transferreizigers: maar liefst 40 % van de passagiers stapt alleen over op Schiphol.

Luchtfietserij

De luchtvaartsector wil blijven groeien en vooral CO2 besparen door innovatie. Uit het onderzoek blijkt innovatie op korte tot middellange termijn niet de heilige graal om de uitstoot te verlagen. Oplossingen als elektrisch en hybride vliegen en efficiëntere motoren bieden maar een paar procent besparing tot 2050. De bespaarpotentie van alternatieve brandstoffen is groter, maar gaat gepaard met hoge kosten en een enorme vraag naar groene stroom.

Krachtig klimaatbeleid

“De onderzoeken tonen glashelder aan dat krachtig klimaatbeleid nu nodig is,” aldus Demmers. “Het kabinet moet de sector, net als alle andere sectoren, een concreet besparingsdoel geven. Om dit doel ook te halen, zal het gevolg op korte termijn zijn dat het aantal vluchten omlaag gaat, en dus bijvoorbeeld Lelystad niet open kan. Voor de lange termijn moet fors worden ingezet op innovatie. Ook blijft de inzet op beter internationaal treinverkeer hard nodig, als duurzaam alternatief voor vliegen binnen Europa.”

In het onderzoek ‘Ontwikkelingen in de Nederlandse Luchtvaart’ brengt CE Delft de groei in CO2, aantal passagiers, goederen en vliegbewegingen in kaart. In het rapport ‘Emissiereductiepotentieel in de Nederlandse Luchtvaart’ onderzoekt Royal HaskoningDHV de CO2-besparingspotentie van innovatie in de sector. Beide onderzoeken zijn uitgevoerd in opdracht van Natuur & Milieu. In de oplegnotitie ‘De Vlucht naar Voren’ vat Natuur & Milieu beide onderzoeken samen en doet beleidsaanbevelingen.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • economische groei
    Sta innovatie alleen toe wanneer het ontgroei helpt16 mei 2025 - 09:38
  • Waterzuivering
    Minder uitstoot broeikasgas bij waterzuivering11 mei 2025 - 10:40
  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26
  • overshoot day
    Overshoot Day: Voetafdruk Nederland kleiner dan gedacht3 mei 2025 - 10:06
  • links rechts politiek
    Peilingen: NSC verdampt, Wilders’ PVV zinkt weg, brede linkse winst30 april 2025 - 08:00

Inzicht

  • boeren met de natuur
    Boeren, bomen en biodiversiteit: de terugkeer van levend land11 mei 2025 - 10:16
  • groene groei
    Groene groei is een sprookje, trap er niet in4 mei 2025 - 15:04
  • landbouw geen roofbouw
    Nederland Gifland: Van gezondheidsklachten tot verlies van biodiversiteit3 mei 2025 - 10:43

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Open haarden meest vervuilende vorm van verwarmingPraktische tips voor energiebesparing op het horeca terras
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten