• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Millennials willen échte duurzame merken, geen MVO

13 september 2018|doorredactie|induurzaam ondernemen, mvo

circulaire economie haast millennials

Tegen 2025 bestaat de Nederlandse beroepsbevolking voor zeker de helft uit millennials. Die kopen bij voorkeur van bedrijven die een maatschappelijk doel hebben dat verder gaat dan de eigen bedrijfsresultaten. Met de traditionele MVO-benadering kom je bij die groeiende groep niet meer in beeld. Hoe dan wel?

Een recent rapport van communicatiebureau FleishmanHillard Fishburn (FHF) onthulde dat 93% van de millenniumgeneratie wil kopen van bedrijven die doelgericht, duurzaam en milieubewust zijn. In een paneldiscussie werden de resultaten verder belicht.

Infographic FHF onderzoek. Klik voor grotere afbeelding.

eco radiatorfolie

De uitkomsten komen overeen met eerder onderzoek van Deloitte uit 2016, waarin 56% van de millennials aangaven bedrijven die niet duurzaam opereren van hun boodschappenlijsten te schrappen. Maar liefst 49% van hen weigert te werken voor bedrijven die indruisen tegen hun persoonlijke ethiek.

Hoewel deze trends alleen maar een goede zaak kunnen zijn voor de wereldwijde agenda voor duurzaam ondernemen, kunnen ze al snel problemen opleveren voor bedrijven die hun MVO-aanpak in het tijdperk van sociale media niet hebben vernieuwd.

Millennials verwachten meer dan hun voorgangers, de generatie van babyboomers, dat bedrijven op een manier werken die de maatschappij en het milieu ten goede komt. Ze verwachten een holistische, integrale duurzame aanpak van bedrijven, geen laagje MVO-vernis. Wie dat niet kan bieden verdwijnt uit beeld.

Bovendien vraagt deze generatie ​​meestal om actie om de maatschappij en het milieu onmiddellijk te verbeteren, en niet om duurzaamheid uitsluitend als een onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering.

MVO: fouten wegpoetsen

Een beeld van MVO dat bij jongeren leeft is best te omschrijven als "iets dat bedrijven doen als ze een misstap proberen het recht te zetten, met de verwachting dat ze een extra bonus krijgen".

Als merken de loyaliteit van jonge consumenten willen verdienen, moeten ze dus verder gaan dan acties die alleen hun eigen winst ten goede komen. Ze zullen hun klanten moeten inspireren die sociale en ecologische verandering willen.

De potentiële voordelen van verder gaan dan traditioneel MVO en gericht werken aan een holistische merk kunnen groot zijn. Dat laat een voorbeeld van duurzame mode-leider Patagonia zien: deze verdubbelde de omzet in 2010 tot $ 800 miljoen na de belofte om alle Black Friday-omzet aan milieu- en goede doelen weg te geven. Op de dag dat deze toezegging werd gedaan, haalde het bedrijf naar verluidt $ 10 miljoen op en haalde 24.000 nieuwe klanten binnen.

Sociale- en milieu-impact meten

Het onderzoek van FHF laat ook zien dat 87% van de millennials vindt dat het succes van een bedrijf moet worden gemeten in termen van de sociale en milieu-impact, naast haar financiële prestaties. Alle signalen wijzen erop dat bedrijven die deze richting niet oppakken, snel achterop zullen raken.

Lees het hele verslag van de paneldiscussie op edie.net

Lees ook: Vijf MVO marketing trends voor 2018 

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • NBIM dwingt bedrijven duurzamer te worden Grootste investeerder NBIM dwingt bedrijven duurzamer te worden4 februari 2023 - 09:26
  • betuwewind Wind en zonne-energie houden steenkool tegen3 februari 2023 - 17:18
  • shell protest Shell boekt ‘obscene’ oorlogswinst2 februari 2023 - 11:18
  • deltaplan circulaire economie statiegeld op spijkerbroekNederland haalt circulaire doelen niet31 januari 2023 - 18:37
  • ai klimaatvoorspelling AI klimaatvoorspelling ziet snellere opwarming voorbij 1,5 graad31 januari 2023 - 14:31

Inzicht

  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers voor de provinciale staten verkiezingen 20236 februari 2023 - 08:44
  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers waterschapsverkiezingen 20236 februari 2023 - 07:11
  • vegetarisch eten Is vegetarisch eten ook biologisch of duurzaam?2 februari 2023 - 19:52

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

alles voor isolatie

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Investeringsexplosie in duurzame energie startupsCirculair ondernemen met hulp van het technasium
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen