Unu is een intelligente elektrische scooter met draagbare accu. Die zorgt ervoor dat alle urban explorers in stijl door de stad kunnen cruisen zonder schuldgevoel over het milieu of de portemonnee.
Ook het business-model is nieuw. Er wordt geen gebruik gemaakt van traditionele retail en er kunnen binnenkort overal in het land proefritten worden gemaakt bij zogeheten pioniers. Eenmaal tevreden, kan de unu online worden ge-customized naar eigen inzicht, waarna de scooter gebruiksklaar in een doos voor je huis wordt afgeleverd.
In het design is niet alleen gekeken naar het uiterlijk. De innovatieve technologie zoals KERS (Kinetic Energy Recovery System) maakt de scooter vriendelijk voor het milieu: hij is zuinig met energie en met geluid. Het betekent ook dat de unu-gebruikers de accu slechts sporadisch op hoeven te laden.
De ontwerpers van unu, Elias Atahi & Pascal Blum, hebben beiden een technische achtergrond en zijn gefascineerd door het drukke stadsleven. Pascal Leonard Blum, co-founder en CEO, streeft ernaar om maatschappelijke verandering te combineren met commercieel ondernemerschap.
Voor iedereen die de innovatieve technologie van de elektrische scooter wil beleven start unu in januari in Amsterdam en breidt dan uit naar Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De unu is verkrijgbaar vanaf 1.899 euro (1 kW) en wordt direct aan huis geleverd door logistiek partner DHL.
Wie de unu zelf wil testen kan dit vanaf januari in Amsterdam doen. Lotje en Jochum staan in Amsterdam klaar voor iedereen die nieuwsgierig is en innovatieve mobiliteit zelf wil beleven.
Daar moet ik wel een kanttekening bijmaken. Zolang het aantal scooters dat er in Amsterdag nu gestolen wordt niet daalt, zal het gebruik van de E-scooters niet snel gaan stijgen.
Een verzekering voor een E-scooter gebruiker kost in Amsterdam rond de €400,- terwijl de verzekering in Texel rond de €100,- bedraagt. Mijn vader en zijn 4 kleinkinderen zullen voorlopig geen E-scooter kopen, daar ee verzekering voor een snor brommer rond de €54,- ligt.
Maar als gemeente als Amsterdam en Rotterdam de mogelijkheid biedt om de E-scooter veilig te kunnen stallen, zie ik wel een toekomst in. Dus gemeenten moeten ook aan de slag om de E-scooter veilig te kunnen stallen.
Er zit behoorlijke tegenspraak in een aantal stellingen. Het wereldwijde verbruik van energie neemt nog steeds toe per saldo.
Redenen zijn, los van de steeds groeiende groep wereldbewoners en dus gebruikers, dat men
1. Door verkooppraatjes denkt het milieu geen of nauwelijks schade toe te brengen…e-bikes…e-motoren en in deze situatie…e-scootertjes.
2. Men door het door 1. ontstane gevoel en beeld veel meer gebruik maakt van het middel, dan men waarschijnlijk zou hebben gedaan als men er nog benzine of diesel in had gedaan.
Natuurlijk is het fijn als het apparaat minder stroom gebruikt of ter plekke! minder vervuiling oplevert…of minder geluidshinder…
Feiten zijn echter dat de hoeveelheid, nauwelijks meer zelf te repareren, apparaten ontstellend is toegenomen. Er is immers ook nog altijd geen sprake van een cradle to cradle effect.
We rekenen onszelf voor een groot deel, met deze manier van denken en marketing, milieuvriendelijker gedrag toe…niet milieuneutraler …laat staan milieuvervuilend minder.
Er zijn zo ontzettend meer servers bijgekomen om ons digitaler en virtueler leven te laten plaatsvinden…
En die windmolen heeft nog steeds grondstoffen nodig…de hybride auto is per saldo bijzonder milieu onvriendelijk doordat de assemblage niet op 1 plaats plaatsvindt…
Zolang we ons op een dwaalspoor laten en doen denken met (marketing)termen die juist een toename in de hand werken…zijn we heel erg verkeerd bezig.