Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

€10 miljoen voor ontwikkeling duurzame grondstoffen chemische industrie

Provincie Noord-Brabant, TNO, ECN en het Vlaamse VITO investeren gezamenlijk €10 miljoen in de ontwikkeling van bio-aromaten: duurzame grondstoffen voor de chemische industrie. Shared Research Center Biorizon zal hiermee verschillende projecten financieren die het uiteindelijke doel dichterbij brengen: commerciële productie van bio-aromaten voor de industrie mogelijk maken in 2025. De vier partijen maken dit in […]

VPRO Tegenlicht: Groene vliegtuigpioniers

We vliegen er op los. Even een paar dagen naar de zon, een weekendje New York, een vergadering in Londen. Het vliegtuig is lekker snel en wordt almaar goedkoper. Heerlijk toch? Niet helemaal. Met het dalen van de prijzen is het aantal passagiersvluchten explosief gestegen. Vliegen dreigt daarmee de grootste bron van vervuiling te worden. […]

Wat vindt de consument van biobased voedselverpakkingen?

Wat vinden consumenten van biobased voedselverpakkingen? En kunnen fabrikanten en retailers de merkpositie van hun voedselproducten versterken door juist voor biobased verpakkingsmateriaal te kiezen? In het publiek-private samenwerkingsprogramma COMBO helpt Wageningen University & Research de voedselsector goed gefundeerde, duurzame verpakkingskeuzes te maken.  Om hun CO2-voetafdruk te verkleinen, zoeken bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie naar alternatieven voor […]

KPMG: Beursgenoteerd bedrijf heeft beperkt inzicht in klimaatrisico’s

Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen hebben onvoldoende beeld van de financiële risico’s die klimaatverandering met zich meebrengt. De bedrijven onderkennen dat klimaatverandering ingrijpende gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering maar hebben een beperkt beeld bij de werkelijke financiële risico’s. De ondernemingen zijn bovendien in beperkte mate bekend met de Task force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD), een orgaan […]

Overtuig bewoners om hun huis energiezuinig te maken in 8 stappen

Het hoeft niet meteen een grote verbouwing te zijn: in kleine stappen kun je met bewoners al veel bereiken om hun huis energiezuiniger te maken. Denk aan kierdichting en tochtstrips, ledlampen, de thermostaat een graadje lager. In dit overzicht geven we 8 eenvoudige tips die aannemers, architecten en installateurs helpen bewoners te overtuigen hun huis […]

Stichting DOEN looft 100.000 euro uit voor versnellers

Het energieverbruik in Nederland stijgt zo hard, dat het aandeel nieuwe duurzaam opgewekte energie te laag blijft om de klimaatdoelstellingen te halen. Meer energie besparen is noodzakelijk en daar zijn dringend meer energiebesparende producten en diensten voor nodig. Stichting DOEN looft voor de tweede keer een geldprijs uit voor het meest kansrijke product of idee […]

Duurzaamheid belangrijk maar score laag in beursgenoteerde jaarverslagen

De meeste beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen blijven gesloten over hun beleidskeuzes, enkele voorbeeldige uitzonderingen daargelaten. Dit blijkt wederom uit de 23e editie van het jaarverslagenonderzoek, uitgevoerd door het Lectoraat Public Relations van Hogeschool Leiden. Weinig ondernemingen slagen er in buiten clichéteksten te blijven en betekenisvol te communiceren over uitdagingen waar elke organisatie voor staat inzake: strategie, […]

VPRO tegenlicht: mensen, goden en technologie

Hoe ziet onze wereld er over 25 jaar uit? Niemand die het weet. Ons werk kan tegen die tijd geheel overgenomen zijn door autonome robots. Onze wereld geregeerd door een mondiaal brein en wij daarmee de slaven van de door onszelf gecreëerde technologie zullen zijn. Maar mogelijk loopt het niet zo’n vaart en zullen wij […]

Vier trends die duurzaamheid en mvo gaan veranderen

Vier nieuwe communicatietrends zijn omschreven als ‘creating shared value’, ‘always spot on’, ‘van netwerk naar bubble’ en ‘verbeelden en beleven’. De trends zijn voor de communicatiebranche ontwikkeld door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, maar ze zijn zeker ook van belang voor de ontwikkeling van duurzaamheid in de samenleving. Tussen de trends zijn tegenstellingen te […]

Onderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft een haalbaarheidsonderzoek over de hyperloop aan Tweede Kamer aangeboden. Het rapport stelt vast dat er kansen zijn voor een testtraject voor de hyperloop in Nederland. Met hyperlooptechnologie, een idee van Tesla-oprichter Elon Musk, kunnen personen en goederen op termijn door een vacuümbuis vervoerd worden met een snelheid […]