Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

Initial gaat duurzaam wassen zonder water

Initial, marktleider in sanitaire dienstverlening en bedrijfskleding, introduceert als eerste in Europa het ‘wassen zonder water’ voor bedrijfskleding. De wasserij van Initial in Lokeren – de grootste industriële kledingwasserij van België – neemt daarvoor vanaf april een nieuwe en revolutionaire machine in gebruik die de kledij wast met vloeibare koolstofdioxide (LCO2). Deze innovatieve techniek is […]

Challenge voor startende social enterprises van start

PwC lanceert  voor de derde keer haar challenge voor startende social enterprises in Nederland. Tot 22 april aanstaande kunnen startende ondernemingen die primair een sociaal of maatschappelijk doel nastreven, zich aanmelden voor ‘Social Impact Lab 2016’. De winnende start-ups krijgen onder andere een intensief tweejarig begeleidingstraject. Een social enterprise lijkt op een ‘gewone’ onderneming: het […]

Convenant duurzame kleding heeft nog te weinig om het lijf

De convenant duurzame kleding heeft nog te weinig om het lijf. Dat concludeert de Schone Kleren Campagne (SKC) over de SER / IMVO Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Volgens SKC kan dit initiatief er toe leiden dat Nederlandse bedrijven structureel aan de verbetering van de arbeidsomstandigheden in hun productieketens gaan werken. SKC is echter ook […]

Oliebedrijven onttrekken miljarden aan belastingvoordelen aan Nigeria

Oliegiganten Shell, Total en Eni hebben in Nigeria minstens 3,3 miljard dollar aan belastingvoordelen opgestreken bij het grootste gaswinningsproject van het land. Dit concluderen ActionAid en SOMO in een vandaag verschenen onderzoek. De organisaties onderzochten de financiële jaarverslagen van de oliebedrijven om uit te rekenen hoeveel belastingvoordeel ze hebben ontvangen. Shell, Total en Eni genoten […]

Met strenge Europese privacywet valt winst te behalen

Eindelijk, na ruim drie jaar onderhandelen op Europees niveau, kwam er net voor het nieuwe jaar een voorlopig akkoord op de nieuwe Europese privacywet. Met een streng pakket aan maatregelen wil Europa ervoor zorgen dat de burger weer de controle krijgt over zijn (Big) data. Bedrijven die hier niet aan mee willen werken, riskeren torenhoge […]

Wat is dat, social brandscaping?

Je bent een bekend merk en je wil je rol als sociale onderneming serieus nemen. Dan zoek je een plek waar je kan bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke problemen op een manier die de boodschap van je merk ondersteunt. Dat proces wordt aangeduid met de term ‘Social Brandscaping’, een vorm van communicatie die private […]

Dubbele Duurzaamheid

Onlangs was ik in de gelukkige omstandigheid om mee te mogen denken met studenten die nieuwe business modellen hadden bedacht. Zij moesten een ‘pitch’ houden over hun idee. Sommigen hielden een gloedvol betoog, waarbij het idealisme eraf spatte. Af en toe vlogen ze in mijn ogen uit de bocht, en werd het belerend, prekerig of […]

Wagonladingen vol duurzame innovatie

Zet 500 mensen met een groen hart in een trein, laat er zo’n 180 van hen een pitch houden over hun duurzame innovatie en voeg een snufje wedstrijdelement toe. Resultaat: “Een onvergetelijke ervaring. Eén grote, vibrerende, positieve.. eeh…” Nou ja, initiatiefnemer Maurits Groen heeft er bijna geen woorden voor, lacht hij op een afgeladen balkon […]

Waterinnovatieprijs 2015: Waterschappen klaar voor de toekomst

De Unie van Waterschappen reikt elk jaar de Waterinnovatieprijs uit aan innovatieve projecten die toepasbaar zijn binnen de taken van de waterschappen. Uit de 135 inzendingen heeft de jury, onder leiding van Annemieke Nijhof, op 30 november de winnaars bekendgemaakt tijdens een feestelijke prijsuitreiking. De jury wees winnaars aan in de categorieën ‘Waterveiligheid’, ‘Schoon water’, […]

Helft bedrijven heeft nog nooit van circulaire economie gehoord

24 procent van de Nederlandse bedrijven ziet mogelijkheden op het gebied van circulaire economie en wil daarin investeren. Daarbij geldt dat hoe groter het bedrijf, des te meer mogelijkheden het ziet om te investeren in de circulaire economie. Dat blijkt uit De Nederlandse Investeringsmonitor van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) in samenwerking met het […]