• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Ook je fiets repareren is vaak niet meer mogelijk

23 januari 2022|doorredactie|incirculaire economie, fietsen, hergebruik

fiets repareren

Ooit was je fiets repareren de gewoonste zaak van de wereld. Maar het lijkt het erop dat ook fietsen het slachtoffer zijn geworden van de mantra: ze maken ze niet meer zoals vroeger.

Dat beweerde tenminste een Amerikaanse campagne, waarin fietsmonteurs fabrikanten opriepen om te stoppen met het produceren van “built-to-fail” budgetfietsen. Sommige van die fietsen gaan maar 90 uur mee, waarbij vitale onderdelen zoals frames en lagers letterlijk uit elkaar vallen.

De snelgroeiende markt voor e-bikes heeft niet alleen een onmogelijk te repareren budgetfiets opgeleverd, maar ook zijn eigen reparatie-dilemma: is het beter om e-bike-accu’s te vervangen of te repareren? En wat kunnen fietsers doen als er geen vervangende accu’s beschikbaar zijn?

Accu even duur als de hele fiets

Accupacks voor e-bikes vormen het meest waardevolle onderdeel van elektrische fietsen. Batterijen kunnen tussen de 300 en meer dan 1000 EUR kosten en kunnen tot 50% van de totale kosten bedragen. Maar batterijen moeten om de 2 tot 7 jaar worden vervangen zodra de stroomvoorziening begint te verminderen.

De batterijpakketten op e-bikes zijn samengesteld uit de batterijcellen, de behuizing en het batterij beheersysteem. Hoewel batterijcellen een standaardformaat hebben, zijn de batterijpakketten en beheersystemen afgestemd op fabrikanten en soms op specifieke fietsmodellen – wat reparatie en vervanging moeilijk maakt.

Net als bij consumentenelektronica zoals smartphones, kunnen niet-vervangbare of niet-repareerbare batterijen in fietsen en scooters leiden tot een kortere levensduur van het product, meer elektronisch afval, verlies van zeldzame materialen en onnodige uitgaven voor consumenten. Dat blijkt ook uit een recent rapport van de EEB, de campagne Right to Repair en het Institute for Industrial Environmental Economics van de universiteit van Lund.

Steeds meer kleine bedrijven in heel Europa bieden reparatiediensten voor batterijen aan. Ondertussen debatteren Europese wetgevers over de toekomstige EU-batterijverordening. Hoewel de meeste aandacht uitgaat naar accu’s van elektrische auto’s, staan ​​ook e-bikes op de agenda. Een van de discussiepunten is of de accu’s van zogenaamde ‘lichte vervoermiddelen’, waaronder e-bikes en scooters, onder minimale reparatie- en vervangbaarheidseisen moeten vallen.

Repareren zou niet veilig zijn

De Belgische branchevereniging van de fietsfabrikant, CONEBI, heeft onlangs echter een position paper gepubliceerd waarin zij beweren dat het repareren van batterijen niet veilig is, zelfs niet voor onafhankelijke professionals, met het argument dat vanwege het ontbreken van een certificeringsproces de veiligheid van gerepareerde batterijen niet gegarandeerd zijn. Ze stellen ook dat het repareren van batterijen een beperkt milieuvoordeel oplevert. Over het algemeen moedigen ze mensen aan om in plaats daarvan nieuwe originele batterijen te kopen.

Reparatiebedrijven zeggen dat batterijpakketten in veel gevallen niet langer door de fabrikant worden geleverd, zodat sommige fietsers geen andere keuze hebben dan de hele fiets te vervangen. Ook kan een batterijstoring worden veroorzaakt door een schakelaar, waarvoor niet de gehele batterij hoeft te worden vervangen. In deze gevallen kan de batterij van je fiets repareren zowel hulpbronnen, afval als consumentenuitgaven besparen.

Het is tijd voor de industrie om te veranderen en het recht op reparatie te omarmen. Naarmate er jaarlijks meer e-bikes worden verkocht en de ecologische crisis heviger wordt, wordt dit een dringend probleem voor de consument en de planeet. Tussen 2019-2020 werden er in Europa 3 miljoen e-bikes verkocht, wat neerkomt op ongeveer 20% van alle fietsen die op het hele continent worden verkocht.

Aan de beleidskant is dit een geweldige kans voor besluitvormers om ambitie te tonen. De milieucommissie van het Europees Parlement stemt op 11 februari over amendementen op de batterijverordening. Ondertussen gaven de regeringen tijdens een recente bijeenkomst van de Europese Raad brede steun om lichte vervoermiddelen in de verordening op te nemen.

Jean-Pierre Schweitzer en Chloé Mikolajczak, Meta – EEB

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Variabele energietarieven bij veel leveranciers onvindbaarsalderen zonnepanelen slimme meter ferrarismeter Lockhead F22 Strijdkrachten zijn ongeziene bom onder het klimaat
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten