Duurzaam nieuws overzicht

Complete productielijn Solland Solar ter veiling aangeboden

Een complete productielijn voor het fabriceren van zonnepanelen, afkomstig van het inmiddels failliete Solland Solar, wordt geveild. Het Limburgse bedrijf dat zich ontwikkelde tot de grootste Nederlandse producent van zonnecellen ging in augustus dit jaar failliet waardoor rond de zeventig medewerkers hun baan hebben verloren. Op 25 september is er een speciale kijkdag voor de […]

Bezorgde burgers voeren actie tegen verliesgevende beursgang ABN Amro

Maandag 14 september vroeg George van Houts, bekend van theatergroep ‘De Verleiders’ bij het TV-programma De Wereld Draait Door aandacht voor het burgerinitiatief ‘Onze Bank’. Onze Bank vraagt de minister van Financiën om de geplande beursgang van ABN AMRO per direct uit te stellen. Deze beursgang kost de samenleving naar verwachting € 20 miljard. De […]

EU wil meer kwik in vis

De Europese Commissie is van plan om de maximumgehaltes van kwik in vis te verhogen. Consumenten worden daardoor aan hogere doses van dit giftige metaal blootgesteld. Dat blijkt uit voorstellen van de Europese Commissie die consumentenorganisatie foodwatch in heeft mogen zien. Op 21 september volgt naar verluidt een overleg over deze plannen met een commissie […]

Gebrek aan kennis remt zakelijk autodelen

De grootste belemmering voor een grootschalige doorbraak van zakelijk autodelen is niet de technologie, maar onvoldoende inzicht in wat werknemers echt belangrijk vinden. Dat concludeert Mobility Mixx naar aanleiding van de uitkomsten van een online survey onder 1100 gebruikers van zakelijke deelauto’s. De onderneming wil de komende jaren extra inzetten op het wegwerken van deze […]

Vergelijking 30 merken zonnepanelen laat 12% opbrengstverschil zien

Sinds juni van dit jaar vergelijkt de onafhankelijke website Zonnepanelen.net de prestaties van 30 merken zonnepanelen. Hiervoor hebben zij de panelen onder identieke omstandigheden op het dak van hun bedrijfspand geplaatst. Uit de vergelijking komen grote verschillen in prestaties naar voren. Ook blijkt dat het vermogen weergegeven in de omschrijving van de fabrikant of in […]

Fossiele brandstoffen opmaken laat zeespiegel 60 meter stijgen

Wat zou er gebeuren mocht je alle resterende fossiele brandstoffen verbranden? Dan zou de zeespiegel met bijna 60 meter stijgen, besluit een nieuw onderzoek. Maar ook zonder zo’n extreem scenario is de stijging van de zeespiegel zorgwekkend. Door de verbranding van de resterende voorraden steenkool, olie en gas zou er 10.000 gigaton CO2 bij komen […]

Als je nu 10 bent, bepaalt klimaatverandering je leven

De basisschoolleerlingen van nu zijn de eersten die volop te maken krijgen met de gevolgen van klimaatverandering. Tijdens hun leven worden de regenbuien heftiger, de zomers warmer, vinden er vaker overstromingen plaats en neemt de biodiversiteit af. Deze generatie kan echter zelf ook al invloed uitoefenen op de toekomst. Met een paar kleine gedragsveranderingen kan […]

Nederland sponsort Oekraïense plofkip

De grootste kippenproducent in Oekraïne, Myronivsky Hliboproduct (MHP), slacht jaarlijks naar schatting 332 miljoen kippen en staat op het punt de productie met 70% te verhogen. MHP krijgt daarbij ruim baan van de Oekraïense overheid, exporteert tegen gunstige voorwaarden naar Nederland en profiteert bovendien van een half miljard aan leningen van internationale ontwikkelingsbanken. Bij de […]

Nederlandse Land Life Company wint Green Challenge

Jurriaan Ruys (47), medeoprichter van de Nederlandse start up Land Life Company, is de winnaar van de Postcode Lottery Green Challenge 2015. Dit is de grootste jaarlijkse internationale wedstrijd op het gebied van duurzame innovatie, georganiseerd door de Nationale Postcode Loterij. Een internationale jury onder leiding van Steve Howard, Chief Sustainability Officer van IKEA Group, […]

Grote actie voor duurzamer eten van start

Vanaf aanstaande maandag 14 september gaat landelijk voor het tweede jaar de DOE MAAR LEKKER DUURZAAM-actie van start, een initiatief van de Nationale Postcode Loterij met Unilever en Albert Heijn als partners. Met deze actie willen de drie partijen Nederlandse consumenten motiveren om duurzamer te eten. Er wordt daarbij nauw samengewerkt met Nederlandse goede doelen […]