• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Gebrek aan kennis remt zakelijk autodelen

16 september 2015|doorredactie|inmobiliteit, mvo

mobility mixDe grootste belemmering voor een grootschalige doorbraak van zakelijk autodelen is niet de technologie, maar onvoldoende inzicht in wat werknemers echt belangrijk vinden. Dat concludeert Mobility Mixx naar aanleiding van de uitkomsten van een online survey onder 1100 gebruikers van zakelijke deelauto’s. De onderneming wil de komende jaren extra inzetten op het wegwerken van deze kennisachterstand in het bedrijfsleven.

Het aantal zakelijke deelauto’s groeit gestaag, maar van een echte doorbraak is tot op heden geen sprake. Hoewel 88% van de medewerkers in Nederland géén leaseauto tot zijn beschikking heeft maar wél geregeld zakelijk moet reizen, blijft het inzetten van zakelijke deelauto’s door bedrijven nog beperkt. Zij kiezen er doorgaans voor om medewerkers zakelijke reizen te laten maken met ofwel het OV, ofwel de eigen privéauto, waarna de reiskosten gedeclareerd kunnen worden. Daarbij valt de keuze doorgaans enkel op het OV als de locatie goed te bereiken is. In alle andere gevallen wordt de privéauto gebruikt.

Volgens Mobility Mixx-directeur Paul Wessels is dit vreemd, want met name aan het veelvuldig gebruik van privéauto’s zijn veel nadelen verbonden, zowel voor de werkgever als voor de werknemer. Wessels: “Zakelijke kilometers, ook in de privéauto, vallen onder verantwoordelijkheid van de werkgever. Die krijgt achteraf allerlei declaraties die administratief verwerkt moeten worden, wat kostbaar is en de transparantie van de bedrijfskosten niet ten goede komt. Zakelijk gebruik van de privéauto is bovendien duur voor de werknemer, omdat die slechts 19 cent vergoed krijgt terwijl de werkelijke kosten per kilometer ruim het dubbele zijn. Mensen zijn zich hier vaak niet van bewust.”

Afdwingen omgangsvormen

eco radiatorfolie

Om meer inzicht te krijgen in de obstakels die bedrijven ervaren om zakelijke deelauto’s in te zetten voerde Mobility Mixx afgelopen maand een groot onderzoek uit onder gebruikers van zakelijke deelauto’s. Wessels: “We wisten al dat veel bedrijven nog steeds denken dat het inzetten van zakelijke deelauto’s veel rompslomp is – vergelijkbaar met de poolauto in het verleden. Je ziet dat terug in de focus die vrijwel alle aanbieders leggen op gemak. Dankzij de huidige technologie kunnen voorheen tijdrovende zaken als ritadministratie, beheer, sleuteluitgifte en het managen van de beschikbaarheid feitelijk 100% worden uitbesteed. Nieuw was het inzicht dat je er met technologie alléén niet bent. Instelling en gedrag van de berijders zijn een minstens zo belangrijke succesfactor.”

Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers vooral behoefte hebben aan heldere ‘spelregels’ ten aanzien van het gebruik van zakelijke deelauto’s. “Bedrijven blijven nog teveel hangen in ‘getting the basics right’ zoals voldoende auto’s en een laagdrempelig reserveringssysteem”, zegt Wessels. “Belangrijk, maar voor een echte 9+-ervaring blijkt ook een professionele deelautoregeling nodig die gedrag van en gebruik door meerdere chauffeurs in goede banen leidt. Juist in het afdwingen van bepaalde omgangsvormen, zoals tijdig bellen met de klantenservice als je te laat terug bent, tijdig annuleren en de auto schoon achterlaten met minimaal een halfvolle tank, is nog veel winst te behalen. Het feit dat wij hier met onze nieuwe dienst SammSamm wél aandacht voor hebben, heeft onder andere een positieve impact gehad op de groei: +30% sinds de introductie.”

Green Deal autodelen

Begin juni werd de Green Deal Autodelen ondertekend door aanbieders van deelauto’s, leasemaatschappijen, verzekeraars, gemeenten, bedrijven, belangenorganisaties en de Rijksoverheid. De ambitie is om autodelen sneller tot volwassenheid te brengen: al over drie jaar moet er een netwerk van 100.000 deelauto’s beschikbaar zijn.

“Dat is bij het huidige kennisniveau in de markt geen vanzelfsprekendheid”, zegt Paul Wessels vandaag in een opinie op LinkedIn. “Dat lukt alleen als het bedrijfsleven het voortouw neemt. De nu gesloten Green Deal zet in op het vergroten van de bekendheid van autodelen en het opbouwen en delen van kennis en data. Dat zal hard nodig zijn, want alle goede bedoelingen ten spijt is er nog steeds te weinig kennis bij het brede bedrijfsleven over hoe je een zakelijke deelauto op een goede manier inzet. Ik ben dan ook een groot voorstander van een langjarig overkoepelend samenwerkingsverband, waarin onder meer de pilots en projecten gecoördineerd worden en gezamenlijke belemmeringen en kansen worden geagendeerd. Zonder een dergelijk vehikel blijft gebrek aan kennis de achilleshiel van deze Green Deal.”

Mobility Mixx is aangesloten bij het Ondernemers Collectief Duurzame Mobiliteit, een van de ondertekenaars van de Green Deal Autodelen.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • shell protest Shell boekt ‘obscene’ oorlogswinst2 februari 2023 - 11:18
  • deltaplan circulaire economie statiegeld op spijkerbroekNederland haalt circulaire doelen niet31 januari 2023 - 18:37
  • ai klimaatvoorspelling AI klimaatvoorspelling ziet snellere opwarming voorbij 1,5 graad31 januari 2023 - 14:31
  • rijkste 1 procent Uitstoot van rijken nog hoger dan gedacht, ook in arme landen31 januari 2023 - 13:11
  • extinctionrebellion xr A12 blokkades Extinction Rebellion gaan door: deel 6 op 11 maart30 januari 2023 - 09:41

Inzicht

  • vegetarisch eten Is vegetarisch eten ook biologisch of duurzaam?2 februari 2023 - 19:52
  • lange covid Long Covid kan groter probleem worden dan golven van infecties28 januari 2023 - 08:00
  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers voor de provinciale staten verkiezingen 202327 januari 2023 - 09:44

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De troonrede: nu met visieEU wil meer kwik in vis
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen