like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

PBL: ‘Nederland moet Engelse toestanden voorkomen’

Van: op 24 maart 2015

extreem weerNederland moet zich gaan aanpassen aan klimaatverandering,  maar is op terreinen als infrastructuur, de stad en volksgezondheid onvoldoende op de toekomst met klimaatverandering  voorbereid. Daarom is een Nationale Adaptatiestrategie nodig. Die moet zich concentreren op de vitale infrastructuur (zoals elektriciteitsnetwerken, ICT- en transportnetwerken) en de ontwikkeling en inrichting van het stedelijk gebied. Doen we dat niet, dan dreigen er Engelse toestanden. Deze conclusie komt naar voren uit onderzoek dat het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) samen met Kennis voor Klimaat en het KNMI heeft uitgevoerd.

2014 was wereldwijd gezien het warmste jaar sinds de temperatuurmetingen begonnen. Wereldwijd worden er elk jaar weerrecords gebroken. Klimaatverandering geeft de mogelijkheid in het voorjaar wat eerder op een terras te zitten, maar de keerzijde zijn de toenemende heftigheid van weerextremen met schade aan onze gebouwde omgeving en infrastructuur. In 2013 en 2014 was zware regenval in Engeland oorzaak van uitval van hele delen van het spoor, problemen met de stroomvoorziening en onbegaanbare wegen; de uiteindelijke schade voor de bedrijven “achter die spoorlijn” was in de orde van een miljard euro. In Nederland willen we dat voorkomen. Daarom willen we nu beginnen onze omgeving ‘klimaatbestendig’ te maken.

Maarten Hajer, directeur van het PBL, zegt dat we onvoldoende voorbereid zijn op de gevolgen van weersextremen voor de robuustheid van de elektriciteits-, ICT- en transportnetwerken. Een domino-effect kan optreden als een deel van de stroomvoorziening uitvalt bv. op lokaal of regionaal niveau. Dan kunnen het ICT netwerk en zelfs hele transportnetwerken uitvallen. Dat ontwricht de hele maatschappij. Ook moeten we goed de vinger aan de pols houden bij de mogelijke gevolgen van geleidelijke klimaatverandering voor de volksgezondheid en ziekten en plagen in de landbouw.

Peter Heij, Directeur Generaal Ruimte en Water van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, is blij met de onderzoeken: “Met deze studies hebben we een nog beter inzicht gekregen in de risico’s van klimaatverandering voor onze maatschappij. Overheden, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties kunnen die inzichten gebruiken bij het opstellen van adaptatiestrategieën. Met name sectoroverstijgende effecten van klimaatverandering hebben daarbij onze speciale aandacht. De inzichten en de verschillende adaptatiestrategieën vormen de basis voor de Nationale Adaptatiestrategie, die in 2016 gereed moet zijn

Download hier de PBL-rapporten.

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 

Reacties: (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Ger_de_andere schreef:

    Tja, naamgenoot dus mijn naam maar aangepast.

    Aanpassen zal wel moeten, de huidige veranderingen zijn een voorbode op weg naar een nieuw normaal – mits we de uitstoot nu beperken, anders helpt het geen zier – en die rit zullen we moeten uitzitten. Geo-engineering of niet, de verandering komen, daar hebben we in het verleden al voor gezorgd.
    Geo-engineering doet geen zak aan de klimaat verandering, maskeert een beetje lokaal en dat is het dan ook.

    P.s. als rechtgeaarde Nederlander geven we het liefst helemaal geen geld uit, toch? Tenzij we er meer pegels voor terug krijgen. Promoten van plan voor aanpassingen is dan wel een noodzaak om de voeten en treinen droog te houden, d’r wordt niet direct geld mee verdient tenzij het prijskaartje van het OV daarmee weer fiks verhoogd kan worden.

  2. Ger schreef:

    En als ze dan ook eens ophielden met het beïnvloeden van het weer (geo engeneering aka chemtrails), want dat zou reuze meehelpen om het weer te normaliseren. Om die diepblauwe hemel op een stralende zonnige dag en/of een heldere avond/nacht een prachtige sterrenhemel weer eens te zien, want dat is best alweer een mooie tijd geleden. Stop met dat vergif te sprayen, we worden e

  3. Ron schreef:

    Waar geven we nu liever geld aan uit? Aan windmolens, of dat onze treinen ook onder water kunnen rijden?

    De Nederlander, die aan zijn buren moet kunnen laten zien dat ‘ie zich een grotere auto kan veroorloven en elke dag zijn ritje van 5 km naar zijn werk kan maken, gaat die ‘eigenschap’ niet loslaten. Ook al regent het niet. Ook al is gisteren de straat ondergelopen. We gaan niet met de fiets.

    Parijs is begonnen met de helft van de ‘normale’ auto’s niet toe te laten. Zou een goede zet zijn hier…