In Marknesse is geschiedenis geschreven: de HYDRA II, een drone ontwikkeld door het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), maakte de allereerste vlucht in Nederland op vloeibare waterstof. Een belangrijke stap richting schonere luchtvaart.
De drone vloog maar een paar minuten, maar dat was genoeg om te laten zien dat vliegen op vloeibare waterstof in de praktijk werkt én veilig kan. Tot nu toe werd vooral geëxperimenteerd met gasvormige waterstof, maar vloeibare waterstof biedt veel meer energie in een kleiner volume. Dat maakt het interessant voor langere vluchten en uiteindelijk misschien zelfs voor passagiersvliegtuigen.
De HYDRA II kreeg stroom via een brandstofcel, die waterstofgas en zuurstof uit de lucht omzet in elektriciteit en waterdamp. Accu’s gaven extra kracht bij het opstijgen. Het enige dat de drone uitstoot: water.
Grote uitdaging voor de luchtvaart
De luchtvaart staat onder druk om de CO₂-uitstoot drastisch te verminderen. Kerosine moet op termijn worden vervangen door schonere alternatieven. Waterstof wordt gezien als een van de meest kansrijke oplossingen, maar er is nog veel onderzoek nodig. Drones zijn daarbij een ideaal testplatform: kleiner, goedkoper en technisch overzichtelijker dan vliegtuigen.
In 2019 vloog NLR al met de HYDRA I op gasvormige waterstof. De HYDRA II gaat een stap verder: de waterstof wordt vloeibaar bewaard in een speciaal geïsoleerde tank onder de drone. Die tank is samen met partners ontwikkeld en zorgt ervoor dat het extreem koude waterstofgas geleidelijk kan worden omgezet naar de brandstofcel.
Samenwerking en toekomst
NLR werkt nauw samen met Nederlandse bedrijven zoals Cryoworld en zepp.solutions om vloeibare waterstof ook in elektrische vliegtuigen te integreren, zoals de Pipistrel Velis Electro.
Volgens NLR-CEO Tineke van der Veen kan waterstof, mits duurzaam geproduceerd, een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de klimaatimpact van vliegen.
Veiligheid voorop
Waterstof is licht ontvlambaar en vraagt om strikte veiligheidsprocedures, maar is niet gevaarlijker dan andere brandstoffen als het goed wordt opgeslagen en gebruikt. Voor de HYDRA II zijn alle veiligheids- en vliegprocedures uitgebreid getest.
Ook internationaal wordt vooruitgang geboekt. Het Duitse bedrijf H2fly voerde in 2023 al een testvlucht uit met vloeibare waterstof, in samenwerking met vliegtuigbouwer Pipistrel.
Met de HYDRA II laat Nederland zien dat vliegen op vloeibare waterstof niet langer toekomstmuziek is. Het is een concrete stap richting duurzamere luchtvaart, waarin drones de weg vrijmaken voor grotere vliegtuigen.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )