Bij meer dan 100 Rijkskantoren in Nederland, zoals het Ministerie van Financiën en Ministerie van Onderwijs in Den Haag en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) in Groningen komen extra laadpalen. De aanleg is onderdeel van de ambitie van het Rijk om 20% van het Rijkswagenpark volledig elektrisch te laten rijden in 2020. Concreet gaan Unica en GreenFlux bij deze opdracht de aanleg, beheer en onderhoud realiseren van 1.000 laadpunten, waarvan 600 nog dit jaar aangelegd zullen worden. Deze laadpunten zijn bestemd voor zowel dienstauto’s als voor privé-auto’s van medewerkers en bezoekers.
Belangrijke uitgangspunten in het meerjarige contract zijn de toekomstbestendigheid en de mogelijkheden tot het uitbreiden van het areaal aan laadpunten in de toekomst. Dit met het oog op de ambities voor elektrische mobiliteit bij de Rijksoverheid. Ook het ombouwen van bestaande laadpunten naar het huidige platform is onderdeel van de opdracht. Unica is, hierin ondersteund door het platform van GreenFlux, tevens verantwoordelijk voor de verrekening van het gebruik en ontwikkelt daarnaast een dashboard waarbij per gebruikersgroep inzicht wordt geboden in gebruik, energie en de projectvoortgang. Unica werkt bij de uitvoering samen met GreenFlux, dat een geavanceerd digitaal platform biedt om de dienstverlening te ondersteunen. De looptijd van het contract is 4 jaar en gaat in per 16 januari a.s.
John Quist, CEO van Unica: “De snel toenemende behoefte aan duurzame mobiliteit en de voorzieningen die hiervoor in de gebouwde omgeving getroffen moeten worden, bieden kansen aan bedrijven als Unica. Landelijke dekking, expertise en innovatiekracht zijn daarbij belangrijke elementen. Samen met partners als GreenFlux zullen wij onze dienstverlening op dit terrein in snel tempo blijven ontwikkelen, waarbij we zullen inspelen op ontwikkelingen zoals smart charging, local balancing, energieverrekening en het inzetten van smartphones en tablets.”
Jurjen de Jong, CEO GreenFlux: “Wij zijn heel blij en trots om samen met Unica deze innovatieve laadinfrastructuur te leveren aan de Nederlandse overheid. De Nederlandse EV-markt is een van de meest innovatieve en concurrerende ter wereld. Internationaal zijn we al actief in vijftien landen, verspreid over drie continenten en beheren we een ecosysteem van 18.000 laadpalen. De opgedane kennis van dit project kunnen we ook op internationale schaal gaan toepassen.”