In november gaven ruim 220.000 slimme energiemeters geen verbruiksgegevens door aan energiebedrijven. Ze werken niet goed, zo schrijft het Financieele Dagblad.
Energiebedrijven Eneco en Vattenfall kregen van 2 tot 6 procent van hun vijf miljoen klanten geen data aangeleverd, meldde de krant maandag. De slimme meters moeten meterstanden automatisch doorseinen via het mobiele telefoonnetwerk
De bedrijven zitten met het probleem in hun maag. Volgens hen moeten de netbeheerders de problemen snel oplossen. Eneco zegt dat het nu onnodig veel tijd kwijt is aan het achterhalen van de werkelijke meterstanden en het maken van correctienota’s.
De slimme meters zijn ook nodig voor de overgang naar een groene energievoorziening, waarbij consumenten zelf stroom opwekken via bijvoorbeeld zonnepanelen. De oude energiemeters zijn daarvoor niet altijd geschikt. De energiebedrijven waarschuwen dat de energietransitie vertraging oploopt als de slimme meters niet goed blijven werken.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
De netbeheerders geven weliswaar toe dat er problemen zijn met het doorgeven van het verbruik, maar ze ontkennen dat het om 6 procent van het totaal zou gaan.
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat noemt het vervelend dat het doorgeven van meetgegevens nog niet overal goed gaat, schrijft het FD. Het probleem heeft de volle aandacht van netbeheerders, aldus het ministerie.
Slimme meter niet altijd de beste keuze
Overigens is er al langer discussie over het nut en de noodzaak van een slimme meter. Daar schreef duurzaamnieuws.nl al in vroeg stadium over. Veel bezitters van zonnepanelen geven er de voorkeur aan om hun oude Ferrarismeter te laten zitten. Deze meter met draaischijf saldeert de eigen opgewekte stroom automatisch met het verbruik.