De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2-uitstoot te bevorderen. Uit een evaluatie van het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) blijkt dat deze vergroening van de bpm effectief is: het heeft geleid tot de verkoop van meer kleine en zuinige auto’s en de grote, onzuinige modellen worden steeds minder populair.
De autobelastingen in Nederland zijn in de afgelopen jaren ‘vergroend’: de hoogte van de belastingen is steeds sterker afhankelijk geworden van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee tracht de overheid de verkoop van zuinige auto’s met een lage CO2-uitstoot te bevorderen. Uit een evaluatie van het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) blijkt dat deze vergroening van de bpm effectief is. Er zijn steeds meer kleine en zuinige auto’s verkocht, terwijl de grote, onzuinige modellen steeds minder populair zijn geworden. Per saldo daalde door de vergroening van de bpm de totale CO2-uitstoot van de privéauto’s die tussen 2006 en 2012 zijn verkocht met circa 2 procent.
Ook bestaat de kans dat bij de vergroening van de autobelastingen in Nederland een deel van de CO2-reductie weglekt omdat de regels voor Europese CO2-emissienormen voor personenauto’s gelden voor Europa als geheel. In landen zonder fiscale stimulering kunnen daarom meer relatief onzuinige auto’s worden verkocht.
Winst tenietgedaan door begrotingsakkoord
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
In het begrotingsakkoord heeft het kabinet met een aantal oppositiepartijen afgesproken dat de aanschafbelasting voor personenauto’s vanaf 2015 wordt verhoogd. Ook is afgesproken dat de voor 2014 geplande verlaging van de motorrijtuigenbelasting wordt teruggedraaid. Deze maatregelen moeten op jaarbasis leiden tot extra belastinginkomsten van 450 miljoen euro. De invloed van deze belastingverhoging op het milieu is minimaal. Het autogebruik neemt weliswaar licht af, maar het verbruik per autokilometer en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot neemt licht toe omdat de verhoging van de aanschafbelasting alleen de zuinige automodellen treft. Hierdoor wordt de aanschaf van minder zuinige modellen aantrekkelijker en wordt het wagenpark gemiddeld weer minder zuinig.
Download hier de PBL rapporten:
Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid