Taxichauffeurs worden wereldwijd hard geraakt door de coronacrisis. Sinds het succes van de Uber-app en andere “ride share”-diensten zoals Lyft, rijden velen van hen rond als zelfstandige. Ze hebben vaak grote investeringen gedaan en nu het coronavirus het verkeer in grote delen van de wereld heeft stilgelegd, bevinden zij zich. Niet alleen verliezen zij hun inkomen en vangen zij de economische klappen op, maar als er wel nog klanten instappen lopen de chauffeurs een groter risico op besmetting.
VPRO Tegenlicht rijdt in Amsterdam, Rio de Janeiro, Wuhan, Teheran, Kisumu, Tel Aviv en New York City mee met zeven zelfstandige taxichauffeurs. In deze zeven steden in lockdown laten de chauffeurs hun leven, hun werk, en hun verlaten steden zien. Hoe worden zij geraakt door het gebrek aan werk? Hoe gaan ze om met het besmettingsgevaar? Hoe houden ze hun wagen schoon?
Amsterdammer Adrie Touw (57) zag de omzet van zijn taxibedrijf met 95% dalen. Op een compleet verlaten Schiphol zucht hij: “Dit gaat nog heel lang duren. Dit is in juni nog niet klaar. Terwijl sommige collega’s van me nu al dreigen om te vallen.”
Chauffeur Lior Peri (47) uit Tel Aviv neemt geen enkel risico als hij gaat rijden: hij rijdt rond met een masker en heeft tussen hemzelf en zijn klanten een afscheiding geïmproviseerd van doorzichtig plastic. Ook Alex Omach in Kisumu, Kenia gaat met tegenzin op pad: zijn vrouw heeft zelfs liever helemaal niet dat hij rijdt vanwege het coronavirus, en dat zet hun toch al moeizame huwelijk nog meer onder spanning.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
De 26-jarige Josh Jimenez uit New York is een dakloze, alleenstaande vader en slaapt in zijn auto of soms bij de daklozenopvang. Toen hij een jaar geleden begon, leken de flexibele uren en goede inkomsten van het chauffeursbestaan een uitweg uit de ellende te bieden. Daar blijft weinig van over door de lockdown: hij moet zijn auto nog afbetalen en kan hem kwijtraken als het zo blijft: “Ik heb momenteel nog maar 6 dollar in mijn broekzak, dus het gaat echt heel slecht. Maar weet je, God geeft me altijd een klant als het zo slecht gaat. Hier kijk! Ik krijg nu een order binnen op mijn telefoon!”
Samenstelling: Fleur Amesz en Arnout Arens
Regie: Fleur Amesz (Amsterdam), Carren Otieno (Kisumu), Wellington Magalhāes (Rio de Janeiro), Torchiam Sun (Wuhan), Negin Kianfar (Teheran), Josh Kun (NYC), Yoav Shamir (Tel Aviv)
Research: Arnout Arens
Eindredactie: Bregtje van der Haak & Doke Romeijn