• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Wat vindt de consument van biobased voedselverpakkingen?

30 november 2017|doorredactie|inbiobased, duurzaam ondernemen, gezondheid, voeding

biobased verpakking

Wat vinden consumenten van biobased voedselverpakkingen? En kunnen fabrikanten en retailers de merkpositie van hun voedselproducten versterken door juist voor biobased verpakkingsmateriaal te kiezen? In het publiek-private samenwerkingsprogramma COMBO helpt Wageningen University & Research de voedselsector goed gefundeerde, duurzame verpakkingskeuzes te maken. 

Om hun CO2-voetafdruk te verkleinen, zoeken bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie naar alternatieven voor reguliere plastic verpakkingen. Op een enkele uitzondering na zijn gerecyclede voedselverpakkingen vanwege de voedselveiligheid niet geschikt voor hergebruik als voedselverpakking. Daarom is voor veruit de meeste voedselproducten is verpakking gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen de enige duurzame optie. `Die overstap naar ‘biobased’ moet zorgvuldig gebeuren’, zegt Karin Molenveld, onderzoeker van Wageningen Food & Biobased Research. ‘Allereerst moet de nieuwe verpakking natuurlijk de juiste functionele eigenschappen hebben. Maar je moet ook weten hoe een consument op die nieuwe verpakking reageert en hoe het consumentenoordeel afstraalt op het merk.’

Drop-in biobased verpakkingen: goed communiceren

Molenveld en haar collega Koen Meesters doen in COMBO desk research naar de ontwikkeling van biobased verpakkingen en de perceptie daarvan bij consumenten. Wat blijkt: veel fabrikanten en retailers kiezen een drop-in biobased verpakking, die chemisch identiek is aan de traditionele verpakking, maar dan gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen en niet uit aardolie. Molenveld: ‘Als je kiest voor een biobased verpakking met een totaal andere materiaalsamenstelling dan de reguliere verpakking, dan merk je dat vaak meteen als consument. De verpakking ziet er anders uit of het biobased plastic voelt en klinkt anders dan je gewend bent. Consumenten waarderen dat positief. Maar een ‘fossiele’ petfles is niet te onderscheiden van een frisdrankfles gemaakt uit plantaardige suikers. Dus als je je hiermee wilt onderscheiden, dan moet je duidelijk communiceren.’

Herkenbare en onderbouwde claims

Die communicatie luistert nauw, vult Meesters aan: ‘Je moet als fabrikant of retailer oppassen met claims. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar op je verpakking zetten dat die CO2-neutraal is. Dat valt nauwelijks hard te maken, met als risico dat je je claim moet intrekken en imagoschade oploopt. Zorg dus dat je zeker weet dat de claim klopt. Bijvoorbeeld: ‘Deze verpakking is gemaakt van planten’. Zo’n claim kan niemand aanvechten. Consumenten willen daarnaast graag weten wat ze na gebruik met een verpakking moeten doen. Daarom zijn claims over recycling en compostering meegenomen in het onderzoek.’

‘Hoe concreter, hoe beter’

Machiel Reinders, onderzoeker van Wageningen Economic Research, geeft aan dat consumenten inderdaad positief zijn over claims op biobased verpakkingen waarin duidelijk staat wat er na gebruik mee gedaan moet worden, zoals ‘composteerbaar’ en ‘recyclebaar’. Zijn instituut deed binnen COMBO kwantitatief onderzoek onder Duitse en Franse consumenten die hebben aangegeven duurzaamheid belangrijk te vinden. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten een voorkeur hebben voor duidelijke claims. Zeggen dat je het product met het organisch afval kunt weggooien, is daar een goed voorbeeld van. Hoe concreter de duurzaamheidswinst te maken is, hoe beter de verpakking wordt gewaardeerd.’

Oprechte intenties spelen ook een rol

De Duitse en Franse consumenten kregen van vijf producten steeds drie varianten voorgelegd: een traditionele variant, een volledig biobased variant en een variant daartussen. Van drie producten wezen de consumenten de volledig biobased variant aan als de variant die zij het meest waarschijnlijk zouden kopen. Van het waterflesje en de plastic geitenkaasverpakking werden de verschillende varianten niet significant verschillend ten opzichte van elkaar beoordeeld. De bekendheid met verpakkingseigenschappen en het positieve oordeel dat consumenten daaraan verbinden, spelen een belangrijke rol in de intentie om producten met een biobased verpakking te kopen. Ook het vertrouwen in de oprechte intenties van het merk spelen mee, aldus Reinders.

COMBO loopt nog tot eind 2018 door. In overleg met de projectpartners wordt bepaald op welke aspecten het onderzoek zich de komende periode zal toespitsen. Wageningen Food & Biobased Research nodigt nieuwe partners uit om zich bij het programma aan te sluiten.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • kweekvleesboerderij Wanneer komt de kweekvleesboerderij?24 januari 2023 - 12:52
  • suv Waarom te veel elektrische auto’s voor nieuwe milieurampen gaan zorgen24 januari 2023 - 11:25
  • pfas PFAS afbreken kan toch ontdekken wetenschappers24 januari 2023 - 09:05
  • vegetarische superhefboom Superhefbomen: drie kantelpunten kunnen een doorbraak voor het klimaat vormen22 januari 2023 - 13:05
  • verder dan bbpVPRO Tegenlicht: de kloofdichters20 januari 2023 - 08:00

Inzicht

  • links rechts politiekPeilingen voor de tweede kamer: coalitie krabbelt wat terug25 januari 2023 - 07:00
  • zelf zonnepanelen plaatsen Salderen afschaffen is en blijft een onzinnig plan24 januari 2023 - 12:56
  • woningen verduurzamen Over salderen, subsidiëren en stimuleren22 januari 2023 - 16:56

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

eco radiatorfolie

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Verbreding EKO-keurmerk noodzakelijk voor steeds bewustere consumentTe veel arsenicum gevonden in rijstproducten voor baby’s
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen