• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Windmolen op zee ‘praat’ met laadpaal in de straat

31 juli 2022|doorredactie|inwindenergie

windenergie

Vattenfall wil windmolens en elektrische auto’s met elkaar laten communiceren over het windenergieaanbod en de oplaadbehoefte om zo netcongestie te helpen voorkomen. Met de toename van het aanbod van flexibele energiebronnen, zoals wind en zon, en de enorme groei van elektrisch vervoer dreigt overbelasting van het elektriciteitsnet.

Dat kan voorkomen worden door vraag en aanbod slimmer op elkaar af te stemmen. Vattenfall wil hiervoor een ‘slim laden’-pilot starten met windenergie uit het nieuw te bouwen windpark Hollandse Kust West.

Allereerst moeten vraag en aanbod van (duurzame) energie op elkaar afgestemd gaan worden. Op dit moment vindt vooral ‘ongestuurd’ laden plaats: een elektrisch voertuig wordt aan een laadpaal gekoppeld en laadt meteen op maximaal vermogen zodra er verbinding met het net is. Door slim te gaan laden, vindt juist wél sturing plaats op wanneer en hoe snel elektrische voertuigen laden. De auto communiceert direct met de laadpaal: hoeveel energie heeft de auto nodig en wanneer. Vattenfall wil met het doorontwikkelen van deze ‘communicatie’ tussen elektrische auto en laadpaal ervoor zorgen dat de capaciteit van het elektriciteitsnet wordt afgestemd met de laadbehoefte van de auto en andere auto’s aan laadstations. Het gebruik van een laadpas, die zorgt voor communicatie tussen laadpaal en auto, is dan ook niet meer nodig. De functie van de laadpas wordt verwerkt in de auto, als ware het een digitaal ‘energiecontract’ dat informatie verstuurt naar de paal.

Innovatieproef met windpark Hollandse Kust West

De volgende stap in slim laden is het rekening gaan houden met het aanbod van windenergie. Een grootschalige innovatieproef met betrekking tot slim laden met 200 tot 400 al bestaande laadstations is daarom onderdeel van Vattenfalls bieding voor offshore windpark Hollandse Kust West (HKW). De laadstations worden aangepast volgens de innovatieve laadpaalcommunicatienorm (ISO 15118) die ‘sturing’ van auto’s via de laadpalen mogelijk maakt en rekening houdt met de hoeveelheid stroom die wordt geproduceerd door windpark HKW. Als het aanbod van windenergie van het offshore windpark groot is, kunnen auto’s sneller worden opgeladen; bij weinig wind wordt er gelijkmatiger over de dag geladen. Ook kan er zo gestuurd worden dat er vooral wordt geladen als de marktprijs gunstig is, zodat elektrisch rijden mogelijk nog kostenefficiënter wordt. Zo wordt bijgedragen aan een goede netbalans zonder daarbij de belangen van de EV-rijder uit het oog te verliezen.

Als de pilot succesvol verloopt, wil Vattenfall samen met toekomstige en huidige concessieverleners, zoals de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel, bekijken hoe de opgedane kennis ook daar kan worden ingezet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De crash die nog vermeden kan worden overshoot steenkool Gazprom doet meer om het klimaat te redden dan Shell
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten