Relatiegeschenken zijn en blijven een instrument dat bedrijven toepassen om warme banden met relaties te benadrukken, en hebben dus zeker een functie die het ‘aardigheidje’ overstijgt. Dat hebben ze ook als ze slim ingezet worden als marketinginstrument. Slim is daarbij wel een kernwoord, want ook je relatiegeschenken moet je met zorg uitkiezen. We bespreken drie redenen om voor duurzame relatiegeschenken te kiezen.
Beter voor de wereld
De eerste reden om voor duurzame relatiegeschenken te kiezen zou voor de hand moeten liggen: je levert er een bijdrage mee aan een betere wereld en tegen klimaatverandering. Als bedrijf lig je wat dat betreft al onder een vergrootglas, omdat jouw ecologische voetafdruk namelijk aanzienlijk groter is dan die van een gemiddeld persoon. Bedrijven kunnen samen een groot verschil maken als ze duurzamer gaan ondernemen. Maar als je als bedrijf al in die duurzame mindset zit, bieden duurzame relatiegeschenken ook een instrument om duurzaam gedrag bij de ontvanger teweeg te brengen. Dit doe je door een relatiegeschenk te kiezen dat de ontvanger een duurzamer alternatief voor iets alledaags biedt.
Belangrijk voor je imago
Zoals we al schreven, lig je als bedrijf onder een vergrootglas waar het op duurzaamheid aankomt. Het is gevaarlijk om je daar niet te allen tijde bewust van te blijven en het is evengoed makkelijk om dat af en toe per ongeluk te vergeten. Maar jouw relatiegeschenk is eveneens een presentatiemoment voor je bedrijf, hoe klein misschien ook. Als je daar per ongeluk de verkeerde boodschap mee uitdraagt, kan dat je duur komen te staan, want in deze tijd slaan mensen daar gemakkelijk op aan en laten dat ook horen. Dan werkt het relatiegeschenk waarin jij geïnvesteerd averechts. Voor je imago als bedrijf is het dus belangrijk om op het gebied van duurzaamheid ook zorgvuldig met je relatiegeschenken om te gaan.
Actueel relatiegeschenk
Het imago van het relatiegeschenk is een beetje stoffig. Je denkt meteen aan flessen wijn, kalenders of pennen. Een groot voordeel van het toepassen van het thema duurzaamheid op je keuze voor een relatiegeschenk, is dat het je meteen in de actualiteit trekt, en dat is meteen een stuk minder stoffig. Sowieso is inspelen op de actualiteit heel slim om te doen, omdat je daar handige kansen mee kunt grijpen en goede sier mee kunt maken. Een voorbeeld: de Single Use Plastics-regeling (SUP) dicteert dat per 1 januari 2024 er geen kartonnen wegwerpbekers meer uitgegeven mogen worden. Dat wordt een issue voor mensen die graag onderweg koffie drinken. Laat daarom herbruikbare koffiebekers bedrukken als relatiegeschenk, en je voorziet in een behoefte én creëert een uitstekende marketingmogelijkheid.
Ga dus heel bewust om met het uitkiezen van relatiegeschenken. Duurzame relatiegeschenken zijn in deze tijd simpelweg de beste, als niet eigenlijk de enige juiste keuze. Er zijn tal van voorbeelden van te bedenken, en het hoeft niet eens om dure geschenken te gaan. Er valt immers nog veel te winnen op het gebied van persoonlijke verduurzaming, dus je kunt met een duurzaam relatiegeschenk altijd wel in een behoefte voorzien. Ook als mensen niet eens wisten dat ze die behoefte hadden.