• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

‘Bedrijven praten beter niet meer over duurzaam’

15 december 2013|doorredactie|induurzaam ondernemen, producten

mail_logo_superduurzaamSteeds meer consumenten wantrouwen duurzame claims van bedrijven, blijkt uit onderzoek. Vijf jaar geleden had 30 procent van de Nederlanders geen vertrouwen in duurzame claims. Inmiddels is dat bijna 40 procent. Mogelijk zijn het er volgend jaar nog meer, zegt Jeroen Meijering, strategisch marketingadviseur, in de Volkskrant. ‘Wij zeggen: vermijd het woord.’

In het artikel van Jeroen Trommelen raadt ook Vincent van den Berg van marketingcommunicatiebureau DDB & Tribal Amsterdam het gebruik van het d-woord af. ‘Het is een containerbegrip waar meerdere dingen in passen. Zo denken sommigen bij duurzaam aan hoe lang een product meegaat.’

Duurzaam is zó algemeen dat het bijna een leeg begrip is geworden, constateren de experts in het artikel. En voor consumenten is duurzaamheid op het ene gebied wel belangrijk, maar bij ander juist veel minder. Bij wasmachines (60 procent) en auto’s (57 procent) bijvoorbeeld wel. Uitgerekend bij vliegreizen neemt dat belang af, terwijl die juist erg vervuilen.

Jeroen Mijering van marketing-bureau b-open ziet een interessant spanningsveld ontstaan: Duurzaamheid wordt voor de consument steeds vanzelfsprekender, maar tegelijkertijd wordt de consument steeds kritischer op duurzame claims en communicatie. Dus ook al zet je met je merk goede, duurzame stappen, toch moet je waken voor een boemerangeffect. Waar moet je op letten?

Relevantie
Zorg dat je zaken communiceert, waarmee je als merk ook echt het verschil maakt. Kies thema’s die er in de ogen van consumenten echt toe doen.

Merkfit
Leg uit waarom dit logisch past bij het merk; maak je duurzame boodschap onderdeel van een breder merkverhaal over je positionering en maatschappelijke betekenis.

Overdrijf niet
Maak het niet mooier dan het is (wat in reclame vaak gebeurt). Nu steeds meer merken zich met duurzaamheid profileren, wordt het lastiger je te onderscheiden. Voorkom dat je duurzame eigenschappen te nadrukkelijk gaat claimen, terwijl ze eigenlijk heel gewoon zijn.

Communiceer met mate
Stel je bescheiden op. Consumenten hebben bij de meeste merken nauwelijks associaties met duurzaamheid. In het gunstige geval krijg je het voordeel van de twijfel. Zorg ervoor dat je geleidelijk communiceert.

Lees hier het artikel in de Volkskrant

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Ontwikkelingslanden worden van biljoenen beroofdGrote voorraad zoet water ontdekt onder oceanen
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten