• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Bij Shell voor één cent een schoon geweten kopen?

13 april 2019|doorHan Blok|inklimaatverandering

shell pomp

Shell wil goodwill kweken en haar uitermate beroerde klimaat-imago redden door per liter benzine één cent extra van de klant te vragen en dit te besteden aan bosaanplant zodat de CO2 uitstoot door motorbrandstoffen gecompenseerd wordt.

Is dat wat? Eén liter brandstof brengt ongeveer 2 kg CO2 in de atmosfeer, dus die ene cent betekent € 0,005/kg CO2 ofwel €5 per ton.  De totale directe en indirecte milieuschade bedraagt echter ongeveer €130 per ton CO2 dus zet die cent geen zoden aan de dijk.

Is het desondanks toch wel een aardig gebaar van Shell? Nou, als ze het uit de winst zouden betalen misschien wel, maar als de klant het moet betalen, vind ik het wat minder royaal.

Compensatiebossen

Is compensatie van de CO2 uitstoot door bosaanplant  eigenlijk wel een goede zaak? Helaas leggen bossen op den duur helemaal geen fossiele CO2 vast. Een productiebos legt weliswaar gedurende de eerste 50 – 100 jaar ongeveer 12 ton CO2 per ha per jaar vast in hout, maar die komt er weer uit zodra het bos gekapt wordt en het hout wordt verbrand. Wordt een bos niet gekapt dan stopt de verdere vastlegging geleidelijk omdat er in een volwassen bos per jaar net zo veel afsterft als aangroeit. Door hout te verbranden in kachels en energiecentrales besparen we weliswaar op gas en kolen, maar dan moet daar wel het juiste oppervlak duurzaam beheerd productiebos tegenover staan. Op wereldschaal is dat een illusie.

meewind 23 02

Alleen al de wereldwijde CO2 uitstoot door verbranding van oliederivaten voor transport is ca 10 miljard ton per jaar. Voor compensatie zou daar dus 0,8 miljard ha extra bos voor nodig zijn boven de 4 miljard bos die er al in de hele wereld is. Dat is een toename van 20%. Bovendien is lang niet al het bestaande bosoppervlak in beheer als productiebos. Willen we alle CO2 uitstoot door fossiele brandstoffen compenseren, hebben we minstens een verdubbeling van het bosoppervlak in de wereld nodig, terwijl er in werkelijkheid in de laatste 25 jaar 3 % is verdwenen.

De wereld te klein

De Nederlandse automobilist verstookt jaarlijks zo’n 13 miljard liter benzine en diesel om heen en weer van hot naar haar te reizen en stoot daarmee 26 miljoen ton CO2 uit. Die ene cent zou, als iedereen zou betalen, jaarlijks een bedrag van € 130 miljoen opleveren. Om de CO2 uitstoot te compenseren zouden we 2,2 miljoen ha productiebos in beheer moeten hebben. Daarvoor is dan elk jaar een bedrag van €59 per ha beschikbaar voor aanplant, uitdunnen, herbeplanting en overig beheer. Volgens de Wageningse bosprofessor Gert-Jan Nabuurs zou dat moeten kunnen onder tropische groeiomstandigheden en met ultra lage lonen. Helaas hebben we die niet in Nederland en om onze 2 miljoen ha landbouwgrond wordt al gevochten door investeerders in zonneparken.

Daarom wil Shell die bossen in Peru, Indonesië en de VS aanplanten. Mij dunkt een zeer twijfelachtig modern soort kolonialisme en bovendien onpraktisch. In Indonesië zal het bos illegaal gekapt zijn voordat je het weet en waarom zou überhaupt de uitstoot van de Nederlandse automobilist door Indonesisch bos gecompenseerd moeten of mogen worden? Als elk land dat zou willen doen, is de wereld te klein. In werkelijkheid verdwijnt er wereldwijd 13 miljoen ha bos per jaar om plaats te maken voor landbouw.

Windowdressing

Het idee van Shell is dus goedkope windowdressing om de automobilist een schoon geweten te geven. Nee, om het imago te redden zou Shell er beter aan doen om de investeringen in nieuwe olie en gas exploitaties af te bouwen en gedurende de eerste tien jaar 15 % van de jaarlijkse winst van €20 miljard volledig te investeren in ongeveer 28000 ha zonneparken ergens in zonnig Zuid Europa of Noord Afrika. Daarmee wordt dan over tien jaar voldoende groene stroom geproduceerd om de volledige 13 miljard liter benzine en diesel die we in Nederland per jaar verstoken te vervangen door het groene stroomgebruik in elektrische auto’s. Daarna kan Shell de pompstations sluiten.

PS: Dit is het rekensommetje: 1 ha zonnepark kost € 1 miljoen en levert 1,5 miljoen kWh/jaar
Een EV gebruikt 0,2 kWh/km dus 3,2 kWh/16 km. 3,2 kWh in een EV vervangt dus 1 liter benzine.
28.000 ha zonnepark levert 42 miljard kWh en vervangt 13 miljard liter benzine.

Han Blok

Lees ook: Hoeveel bomen kost een vliegreis compenseren?

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • nul op de meterVerduurzaming per wijk helpt tegen energiearmoede28 maart 2023 - 13:32
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door 1226 maart 2023 - 14:45
  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
6 tips voor veilige datavernietigingBamboe is ook zacht voor het milieu
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen