Banken zijn beducht voor de concurrentie van nieuwe marktpartijen die alternatieve diensten aanbieden voor betalen, geld wisselen en lenen. Dat is de conclusie van nieuw onderzoek dat adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants publiceerde. Een van de voorbeelden is bol.com dat onlangs airmiles als betaaloptie toeliet. Producten kunnen er voortaan ook met airmiles worden aangeschaft. En natuurlijk de bitcoin die het internet snel verovert.
Andere nieuwe concurrenten die worden genoemd door het bureau zijn PayHere, Square en iZettle (online betaling met iPhone en iPad). Maar ook diensten als Zopa en Kickstarter (geld lenen buiten de bank om) of marktplaatsen als TransferWise en CurrencyFair (valuta wisselen).
De ruim 60 Europese banken die Roland Berger interviewde over de toekomst van retail banking zijn beducht op stevige concurrentie die vanuit de nieuwe gelddiensten kan ontstaan. 95 procent van hen denkt dat hun winsten de komende 3 jaar zullen dalen.
Ook verwacht de helft van de banken dat de omzet zal dalen. En dan zijn de banken volgens Roland Berger nog redelijk optimistisch: de onderzoekers vragen zich af of consumenten wel zullen blijven sparen in het huidige tempo, en of ze de hoge tarieven voor diensten van de banken blijven slikken.