De planning is dat er voor het einde van het jaar goedkeuring komt op het voorstel voor een verbod op wegwerpplastic in Europa. Het lijkt erop dat iedereen het gehad heeft met de plastic soep, het is tijd voor verandering. De beelden van zeehonden in de Noordzee, verstikt in plastic, deden zelfs de meest verstokte plastic gebruiker beseffen dat we drastische maatregelen moeten nemen. Consumenten, organisaties en bedrijven namen dit jaar massaal hun verantwoordelijkheid en organiseerden acties om plastic afval tegen te gaan. Soms slechts als marketingtrucje maar vaak gelukkig ook oprecht en effectief. Ter inspiratie voor het nieuwe jaar een selectie van 5 van de meest opvallende acties in 2018.
Normaliter zijn marketing campagnes erop gericht meer te verkopen. Deze acties zijn er juist op gericht om minder plastic te (ver)kopen. Hoewel het een nobel idee is om al het afval op te ruimen, is het effectiever om mensen aan te zetten tot het verminderen van plastic afval. En dat is wat deze initiatieven voor ogen hadden. Marketingafdelingen die zich nu aan het buigen zijn over acties voor 2019 kunnen wellicht wat ideeën ‘recyclen’ van deze bedrijven en organisaties?
-
Opsporen en aanspreken
Hij werd onlangs genomineerd voor de Coolest Dutch Brands award van 2018 voor de app die de hij samen met Google ontwikkelde; Merijn Tinga, bekender als de Plastic Soup Surfer. Hij was dit jaar vooral in het nieuws met de indrukwekkende surfreizen die hij maakte op zijn board van plastic afval. In een interview met Fonkonline.nl legt Merijn uit wat de app doet: ‘Samen met ons heeft Google een webapp gemaakt waarmee consumenten met hun smartphone afval kunnen opsporen. Google onthoudt waar, hoeveel en van welk materiaal. Met die gegevens kunnen we naar bedrijven stappen. Zo betrekken we consumenten op een laagdrempelige
-
Dit liedje krijg je niet meer uit je hoofd
Na een opruimactie in Honduras was de maat echt vol voor SodaStream CEO Daniel Birnbaum. Hij weigert sindsdien zelf rietjes of enig ander wegwerpplastic te gebruiken en wil er bij de consument sterker op aandringen dat het nu echt tijd is voor verandering. Het bedrijf maakte een internationale videocampagne met in de hoofdrol een lieflijk koor dat tijdens het zingen van het lied ‘It’s time for a change’ beseft dat het er allemaal niet zo rooskleurig voorstaat als we denken. In Nederland werd het lied tijdens een guerilla optreden op Hoog Catharijne gezongen om in het hoofd van de consument te blijven hangen. SodaStream laat in de video bovendien zien hoe haar product een oplossing is om plastic afval te voorkomen. Met een herbruikbare fles kan iemand namelijk gemiddeld 2800 plastic wegwerpflessen besparen. Leuk detail: de stem van de schildpad in de video is van rocklegende Rod Stewart.
-
Klein maar fijn
De ‘365 Days of Less Waste Challenge’ is een initiatief van de Nederlandse website Awkwardduckling.nl. Een actie met een kleiner bereik maar daarom niet minder slim. De website geeft op Instagram en Facebook iedere dag een tip om minder afval te produceren. Effectief, want als je het gedrag van de consument wil veranderen moet je deze wel de inzichten en ideeën geven om dit te doen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van, gebruikte, gemalen koffie om de tuin te bemesten of tips om zelf droogshampoo te maken.
-
In zee met Plastic Whale
Een supermarkt is de plaats waar de grootste concentratie potentieel plastic afval aanwezig is. PLUS Supermarkt ging daarom dit jaar de samenwerking aan met Plastic Whale. Het doel is om niet alleen duurzamer te verpakken maar ook om minder te verpakken. In het verlengde van de samenwerking kondigde de supermarkt onlangs aan om met ingang van het nieuwe barbecueseizoen in 2019 herbruikbare borden, kommen, bekers en bestek in het schap te plaatsen als vervanging voor plastic wegwerpservies. PLUS is de eerste supermarkt die haar assortiment wegwerpartikelen op deze manier duurzamer maakt.
-
Minder praten, meer doen
Dat alleen roepen dat je duurzaam bent niet meer gepikt wordt door de consument blijkt wel uit deze actie van Recycling Netwerk Benelux begin 2018. Het merk Spa, dat claimt duurzaam te zijn, deelde op hardloopwedstrijd, de 20 van Brussel, waterflesjes uit aan alle lopers. Die flesjes kwamen allemaal bij het vuil terecht. Daar wisten de actievoerders van Recycling Netwerk Benelux wel raad mee: zij brachten de 30.000 flesjes stuk voor stuk terug naar de fabrikant. De eerder genoemde fabrikant van bruiswatertoestellen speelde hier overigens weer slim op in door alle lopers een herbruikbare fles aan te bieden.
Wie in 2019 een effectieve actie op wil zetten om consumenten te helpen minder plastic te gebruiken zal oprecht, origineel en daadkrachtig moeten optreden. Het best denkbare resultaat? Dat het woord ‘plastic soup’ straks niet meer voorkomt in ons vocabulaire.